کد خبر : 1254
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۲

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به موقعیت استثنایی و بین‌المللی منطقه آزاد ماکو خبرداد؛

ایجاد لجستیک هوشمند در ماکو

ایجاد لجستیک هوشمند در ماکو
ایجاد لجستیک هوشمند در ماکو، تفاهم‌نامه‌ای برای ایجاد حمل و نقل هوشمند در منطقه منطقه آزاد ماکو به عنوان نقطه اتصال آسیا به اروپا با هدف بهره‌مندی از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در زنجیره ارزش صنعت حمل ‌ونقل در حوزه‌های مرتبط با حمل‌ونقل هوشمند منعقد شده است.؛

به گزارش روستاآنلاین، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با اعلام این خبر گفت: این تفاهم‌نامه برای اولین بار بین مناطق آزاد کشور و سازمان منطقه آزاد ماکو با وزارت صنعت، معدن و تجارت منعقد شد.

حسین گروسی با بیان اینکه زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری منطقه آزاد ماکو یک موقعیت استثنایی و بین‌المللی است، افزود: زیرساخت‌ها در این منطقه برای سرمایه‌گذاری در بخش دیتاسنتر آماده است.

وی به برگزاری اجلاس وزرای ارتباطات اکو و نمایشگاه دستاوردهای ICT در ماکو اشاره و اظهار کرد: ‌در این نمایشگاه به شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی در خصوص واگذاری زمین اعلام آمادگی کردیم. همچنین موقعیت استراتژیک و مزیت‌های منطقه در حوزه‌های مختلف از جمله لجستیک به سرمایه‌گذاران خارجی تبیین شد.

واگذاری ۱۵۰۰ رک به شرکت‌های خارجی
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با بیان اینکه در بخش دیتاسنتر سه هزار رک برای سرمایه‌گذاری در نظرگرفته شده است ،افزود: حداقل ۱۵۰۰ رک به شرکت‌های خارجی واگذار می‌کنیم.
گروسی به تفاهم‌نامه منعقد شده با معاون وزیر صمت در خصوص ایجاد لجستیک هوشمند در منطقه آزاد ماکو اشاره و اظهار کرد: این تفاهم‌نامه با هدف ایجاد حمل و نقل هوشمند دراین منطقه به عنوان نقطه اتصال آسیا به اروپا با هدف بهره‌مندی از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در زنجیره ارزش صنعت حمل‌ونقل در حوزه‌های مرتبط با حمل‌ونقل هوشمند میان سازمان منطقه آزاد ماکو و وزارت صنعت، معدن و تجارت منعقد شده است.

ایجاد دهکده لجستیک 
وی افزود: به همین منظور برای ایجاد دهکده لجستیک، زمینی به مساحت ۱۸۲۰ هکتار اختصاص دادیم و در این خصوص آماده میزبانی از سرمایه‌گذاران در بخش لجستیک و انبارداری هوشمند هستیم.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد ماکو در ادامه به ظرفیت ایجاد گلخانه‌های هوشمند در منطقه آزاد ماکو اشاره کرد و گفت: باید تمام تولید را به سمت فناوری‌های نوین ببریم بخصوص در گلخانه هیدورپونیک بستر صادرات فراهم است و تقاضاهای بسیاری از اروپا و روسیه برای این محصولات داریم.

گروسی تصریح کرد: ایجاد باغ مدرن درپی تفاهم با شرکت‌های خصوصی را در دستور کار داریم چرا که اینگونه باغات علاوه بر محصول بیشتر، آب کمترنیز مصرف می‌شود آماده میزبانی از سرمایه‌گذاریم.

منطقه آزاد سرخس به ماکو وصل می‌شود
مدیرعامل منطقه آزاد ماکو گفت: در راستای اجرای کریدور شرق به غرب، منطقه آزاد سرخس به بازرگان وصل می‌شود.
گروسی، با بیان اینکه به زودی در راستای اجرای کریدور شرق به غرب منطقه آزاد سرخس به گمرک بازرگان و منطقه آزاد ماکو وصل می‌شود، ادامه داد: منطقه آزاد ماکو، جزو مناطق آزاد جوان در کشور است که از نسل دوم به‌ شمار می‌رود و حدود ۱۰ سال از فعالیت آن می‌گذرد. نسل اول همان منطقه آزاد کیش و قشم است و نسل دوم ، منطقه ارس و ماکو است که بین ۱۰ تا ۱۴ سال از آن می‌گذرد.

افزایش واردات از طریق مناطق آزاد از ۳ میلیارد به ۴ میلیارد دلار
مدیرعامل منطقه آزاد ماکو اظهار کرد: نباید مناطق آزاد ایران را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با منطقه آزاد جبل‌علی در امارات و شنزن در چین مقایسه کرد که ۴۴ سال سابقه دارند. در منطقه آزاد جبل علی با وسعت ۴۵۰۰ هکتار بیش از ۲٫۵ میلیارد دلار صرف زیرساخت‌های آن شده است درحالی‌که منطقه آزاد ماکو صد برابر جبل علی وسعت دارد، اما سرمایه‌گذاری ناچیزی در زیرساخت‌های آن انجام شده است.
گروسی افزود: سقف واردات از طریق مناطق آزاد ۳ میلیارد دلار بود که اخیرا این سقف ۴ میلیارد دلار افزایش یافته و عمده درآمد مناطق آزاد از محل تعرفه بازرگانی و خدمات است و بودجه دولتی زیادی به آن اختصاص نمی‌یابد.

به گفته مدیرعامل منطقه آزاد ماکو، در دنیا بیش از ۴۵۰۰ منطقه آزاد وجود دارد که ۱۵۰۰ مورد آن از سال ۲۰۱۵ به بعد بوده، در کشور ایران با مصوبه اخیر مجلس سه منطقه آزاد در کشور ایجاد خواهد شد و این نشان می‌دهد که مناطق آزاد در ماموریت خود موفق بوده‌اند.

امارات و ترکیه رقبای مناطق آزاد ایران
آن طور که گروسی می‌گوید رقبای مناطق آزاد ایران، کشور امارات و ترکیه هستند، درحالی‌که در مناطق آزاد ما یک بار تخلیه کالاهای وارداتی لازم است، اما در مناطق آزاد مانند جبل علی دو بار تخلیه صورت می‌گیرد و رقیب داخلی هم مقررات خلق‌الساعه است که گاهی مزیت مناطق آزاد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌گیرد. وی مزیت مناطق آزاد غرب کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از نظر لجستیک، تجارت و ترانزیت و اتصال قاره آسیا به اروپا عنوان کرد و ادامه داد: هیچ کدام از مناطق آزاد مانند ماکو معادن متنوع در اختیار ندارند.

ایجاد باغ ۲۲۰۰ هکتاری مدرن 
مدیرعامل منطقه آزاد ماکو نقش این منطقه در امنیت غذایی از طریق رود ارس و دریاچه سد ارس و همچنین تولید محصولات ارگانیک عنوان کرد و گفت: با در اختیار دادن زمین به بخش خصوصی باغ ۲۲۰۰ هکتاری مدرن که در خاورمیانه بی نظیر است ایجاد می‌شود و نهال‌های اصلاح‌شده در آن کاشته شده که به زودی درآن باغ‌های میوه از جمله پسته ایجاد می‌شود.
گروسی در پایان گفت: به دنبال توسعه فرودگاه و مسیر جاده و ریل‌رو در منطقه هستیم.

ویژه‌نامه منطقه آزاد ماکو
ویژه‌نامه منطقه آزاد ماکو
ویژه‌نامه منطقه آزاد ماکو
ویژه‌نامه منطقه آزاد ماکو

 ویژه‌نامه ماکو ۱۴۰۲

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.