کد خبر : 1001
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۱

یادداشت: دکتر سید جلال ابراهیمی، مدیر خانه اقتصاد و تجارت ایران و ترکیه؛

مهمترین عوامل توسعه شتاب صادرات در ترکیه

مهمترین عوامل توسعه شتاب صادرات در ترکیه
مهمترین عوامل توسعه شتاب صادرات در ترکیه، ترکیه کشوری است که برای هر مورد از اقلام تولیدی خود در حوزه‌های مختلف معدنی، غذائی، کشاورزی و ... اهداف تعیین شده‌ای دارد.؛

به گزارش روستاآنلاین: براین اساس می‌توان عنوان کرد که کشور مذکور در هر ایالت برای هر موضوع کالائی اعم از اینکه جزو سبد کالائی خانواده باشد یا مایحتاج زندگی یا محصولات صادراتی، انجمن‌ها، اتحادیه‌ها، تشکل‌ها مجمع تشکیل شده است.

هر یک از این موضوعات اعم از تجاری، تولیدی (صادراتی یا مصرف داخلی) دارای شبکه استانی هستند، همچنین سازمان به هم پیوسته موردی یا موضوعی که به صورت فدراسیون‌های استانی تجاری تولیدی صادراتی را به وجود می‌آورد.

مهمترین عوامل توسعه شتاب صادرات در ترکیه

این تشکل‌ها به هر شکل و موضوع در مرحله اول زیر نظر اعضای اتاقهای بازرگانی و صنعت استان‌ها فعالیت دارند. در مرحله نهائی نیز تحت نظارت عضو TOBBیعنی مجمع و اتحادیه بازرگانان و بورس‌های ترکیه هستند که همه اتاق‌های بازرگانی، انجمن‌ها، حتی بورس‌های متعدد ترکیه را پوشش می‌دهد.

به اینترتیب هر عمل صادراتی و وارداتی، و ابداع و اندیشه نو (در امر تولید و تجارت از طرف اتاقهای بازرگانی و TOBBحمایت می‌شود.

براین اساس مشکلات و نارسائی علاوه بر اینکه در نشست‌های آزاد در گفت وگوی رو در رو صورت می‌گیرد، نتایج آنها به گروهای تحقیق و پژوهش وابسته به TOBB فرستاده می‌شود.

اشاره به این موضوع ضرورت دارد که مرکز مورد نظر علاوه بر دانشگاه دارای دانشکده‌های تخصصی در حوزه اقتصاد برون و درون مرزی بوده و تغذیه کننده اطلاعات برای بانک‌ها، مستشاری‌های بازرگانی خارجی، و ارتباطات بازرگانی و …. است.

TOBBعلاوه بر پژوهش‌های اقتصادی میدانی اندیشه دهنده و نقد کننده اقتصاد برون و درون ترکیه است.

از این رو اهداف تعریف شد و زمان بندی شده برای صادرات هر نوع کالا برای سه سال و پنج و ۱۰ سال آینده را بر اساس آمار و ارقام و تحقیق و بررسی میدانی برآورد، هدف گزاری و عملیاتی می‌کند.

علاوه براینTOBBاندیشه ورزان و کارمردان با تجربه اتاق‌های بازرگانی، صنایع،معادن و کشاورزی استانها،به ویژه اتاق بازرگانی و صنایع استانبول، آنکارا، ازمیر، طرابوزان، مرسین، همه یاری دهنده حوزه صادرات هستند.

وجود سایتهای اینترنتی مستقل و وابسته به اتاق‌های بازرگانی که در قالب تخصصی آخرین اطلاعات مربوط به تجارت جهانی و تحولات حوزه اقتصادی را منعکس می‌کند هم خود یکی از عوامل رشد صادرات ترکیه است.

نکته جالب توجه در زمینه صادرات کشورمورد نظر این است، ترکیه حتی آنچه که خود تولید نمی کند نیز صادر می‌کند، در این زمینه یا خدماتی روی کالای وارداتی انجام می‌دهد، یا برندسازی کرده و به نام کالای ترک صادر می‌کند.

ارائه بهره بسیار اندک برای وام‌های صادراتی، تضمین صادرات، جبران خسارت در صورت بروز عوامل سیاسی یا طبیعی، ایجاد زمینه‌های بازار یا بی در خارج از کشور با استفاده از خود بازرگانان با ارائه مشوق و کمک‌های مالی برای حضور در نمایشگاها و بازدید از نمایشگاها، بازارسنجی و نیازسنجی کالائی در کشورهائی که حضور تجاری کمتری حس می‌شود از جمله حمایت‌های دولتبرای رشد و توسعه‌ صادرات در حوزه‌های مختلف به شمار می‌رود.

از جمله اهداف تعریف شده صادراتی برای ۲۰۲۸ هدف گذاری برای ۴۰۰ میلیارد دلار صادرات کالای و ۲۰۰ میلیارد دلار صادرات خدمات است که مورد تاکید از سوی ارگان‌ها و نهادهای خصوصی و تشکل‌های بازرگانی است.

مهمترین عوامل توسعه شتاب صادرات در ترکیه

بعنوان نمونه اهداف صادراتی برای صنعت مبلمان در ۲۰۲۸ برابر با دوازده میلیارد دلار اعلام شده است که در اهداف آن دانش، انگیزه تولیدکنندگان، نوآوری در طرحها، بررسی سلیقه‌ها و فرهنگ و عرف کشورهای هدف قبلا بطریق تحقیق میدانی بررسی و تجمیع اطلاعات شده است و با بکارگیری این روشها بخش مبلمان سال گذشته با رشد ۲۳/۱۱ درصد صادراتی قریب به ۵ میلیارد دلار (۷/۴) محقق کرده بود و توجه باید کرد که وزارت بازرگانی ترکیه چهارچوب سیاسی خود را در محور تولید – سرمایه گذاری و اشتغال و صادرات تعریف کرده است.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.