کد خبر : 768
تاریخ انتشار : شنبه ۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۶

عارضه خشکیدگی خوشه در کمین نخیلات استان بوشهر

عارضه خشکیدگی خوشه در کمین نخیلات استان بوشهر
عارضه خشکیدگی خوشه در کمین نخیلات استان بوشهر، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به تداوم گرما شدید همراه با وزش باد و تش باد گفت: تش باد در دمای بالا هوا و رطوبت کمتر از ۲۰ درصد سبب بروز عارضه خشکیدگی خوشه نخیلات می‌شود.؛

عارضه خشکیدگی خوشه در کمین نخیلات استان بوشهر، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به تداوم گرما شدید همراه با وزش باد و تش باد گفت: تش باد در دمای بالا هوا و رطوبت کمتر از ۲۰ درصد سبب بروز عارضه خشکیدگی خوشه نخیلات می‌شود.

به گزارش روستا آنلاین به نقل از تسنیم-بوشهر،کبری توکلی با اشاره به اینکه اکنون محصول نخیلات در حال بار نشستن است، اظهار داشت: اکنون خارک و رطوبت نخیلات به ثمر نشسته و وارد بازار شده است.

وی پیش‌بینی برداشت ۱۷۵ هزار تن محصول خارک، رطب و خرما از شش میلیون درخت نخل در استان بوشهر را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: اکنون برداشت رطب از نخیلات استان بوشهر آغاز شده و تا شهریورماه ۴۵ هزار تن رطب و ۸ هزار تن خارک برداشت و وارد بازار می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به افزایش دمای هوا و رطوبت در نقاط مختلف استان بوشهر گفت: بیشترین نخیلات استان بوشهر در دشتستان قرار دارد و به سبب دور بودن از ساحل شاهد بروز تش باد یا وزش باد گرم هستیم که این مهم محصول نخیلات را تهدید می‌کند.

توکلی اضافه کرد: زمان بروز افزایش دما هوا، کاهش رطوبت نسبی و وزش بادهای گرم و خشک در بیشتر مناطق استان بوشهر در اواخر مرحله، تغییر رنگ میوه نخیلات آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه تش باد در دمای بالا هوا و رطوبت کمتر از ۲۰ درصد سبب بروز عارضه خشکیدگی خوشه نخیلات می‌شود اضافه کرد: در این شرایط اگر بادهای گرم بیشتر شود رطوبت محیط کمتر و سبب عارضه خشکیدگی خوشه در نخل می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر بروز عارضه پژمردگی خوشه نخیلات را در هنگام کاهش رطوبت نسبی و وزش بادهای گرم و خشک دانست و بیان کرد: تعدیل شرایط آب و هوایی نخلستان، جلوگیری از تابش مستقیم آفتاب و کاهش وزش بادهای گرم و خشک، بهبود شرایط تغذیه‌ای و آبیاری مطلوب نخلستان سبب کاهش قابل ملاحظه خسارت این عارضه می‌شود و شرایط نامساعد اقلیمی گرما بیش از حد هوا، کاهش رطوبت نسبی و وزش بادهای گرم و خشک در دوره بحرانی تبدیل خارک به رطب، از عوامل اصلی بروز عارضه خشکیدگی و پژمردگی خوشه خرما در مناطق خرما خیز جنوب خواهد بود.

توکلی با بیان اینکه ارقام میان‌رس نخیلات از جمله گونه کبکاب نسبت به عارضه پژمردگی خوشه خرما حساس‌تر است، خاطرنشان کرد: عارضه خشکیدگی و پژمردگی خوشه در درجه حرارت بالای ۴۵ درجه سانتیگراد و رطوبت کمتر از ۲۰ درصد رخ می‌دهد و به محصول نخیلات خسارت می‌رساند.

وی ادامه داد: همچنین با رابطه معکوس که بین دما و رطوبت نسبی وجود دارد با افزایش دما از رطوبت نسبی کاسته شده و شدت عارضه افزایش می‌یابد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به اینکه گونه، سن درخت خرما، موقعیت جغرافیایی در باغ و زیاد بودن بیش از حد تعداد خوشه روی یک درخت در شدت عارضه مؤثر است افزود: خشکسالی‌های مستمر و متوالی ۲ دهه گذشته، وزش بادهای گرم و خشک در مراحل خلال، خارک و رطب، کاهش کمیت و کیفیت آبیاری، نداشتن تغذیه صحیح و اصولی، تنک نکردن مناسب خوشه در زمان آرایش خوشه، حساسیت ارقام، منطقه جغرافیایی، بافت و ساختار خاک تأثیر به‌سزایی دارد.

توکلی پوشش خوشه خرما با کیسه‌های پارچه‌ای مناسب را از جمله اقدامات مدیریتی برای کاهش بروز این عارضه عنوان کرد و گفت: با این اقدام ضمن جلوگیری از تابش مستقیم آفتاب و پیشگیری از هدررفت آب به صورت تبخیر از سطح خوشه‌ها، سبب کاهش نسبی فعالیت کنه‌های تارتن در همه مناطق و کاهش خسارت زنبور و پرندگان در مناطق کوهستانی می‌شود.

وی تنک کردن خوشه‌ها را یکی دیگر از گام‌های مدیریتی برای کنترل این عارضه معرفی کرد و افزود: به طور معمول به ازای هر ۱۰ برگ سبز و فعال درخت می‌توان یک خوشه روی درخت نگه داشت.

توکلی تأکید کرد: اگر میزان بار بیشتر از حد تحمل درخت باشد در زمان رسیدن میوه این عارضه تشدید شده و ضخیم شدن پوست و کاهش میزان آب میوه را نیز در پی دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر پوشش کف باغ با برگ‌ها یا برگ‌چه‌های هرس شده را از دیگر راهکارهای مبارزه با عارضه پژمردگی خوشه خرما بیان کرد و افزود: این اقدام سبب کاهش تبخیر از کف باغ و تعدیل دما و ماندگاری رطوبت در باغ خواهد شد.

توکلی یادآور شد: آبیاری منظم و متعادل از جمله دیگر راهکارها است و در مناطقی که محدودیت منابع آبی کمتر است می‌توان آبیاری را در زمان اوج نیاز درخت به آب انجام داد تا از بروز تنش آبی و هدر رفت آب در زمان غیرضروری جلوگیری شود.

وی با تأکید بر تغذیه متعادل درختان گفت: تغذیه با کود پتاسیم و کلسیم و ریزمغذی‌هایی که سبب افزایش تحمل درخت به تنش محیطی به‌خصوص تنش آبی و دمایی می‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.