کد خبر : 686
تاریخ انتشار : شنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۹

هزار هکتار از شالیزارهای مازندران آماده برداشت شد

هزار هکتار از شالیزارهای مازندران آماده برداشت شد
هزار هکتار از شالیزارهای مازندران آماده برداشت شد، معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه هزار هکتار از شالیزارهای مازندران آماده برداشت شد، گفت: برداشت خوشه‌های طلایی برنج از این هفته آغاز می‌شود و منتظر ابلاغ و ارائه قیمت خرید برنج از وزارت جهاد کشاورزی هستیم.؛

هزار هکتار از شالیزارهای مازندران آماده برداشت شد، معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه هزار هکتار از شالیزارهای مازندران آماده برداشت شد، گفت: برداشت خوشه‌های طلایی برنج از این هفته آغاز می‌شود و منتظر ابلاغ و ارائه قیمت خرید برنج از وزارت جهاد کشاورزی هستیم.

به گزارش روستا آنلاین به نقل از تسنیم، احسان عباسپور معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهار داشت: در مازندران امسال ۲۰۹هزار هکتار سطح کشت برنج داریم که از این میزان ۲۵ هزار هکتار به ارقام پرمحصول مانند شیرودی و فجر و ندا اختصاص دارد.

عباسپور با بیان اینکه ۱۰۰درصد ارقام محلی در مازندران به خوشه رفته است و تاکنون از سطح ۸ هکتار شالیزار شلتوک برداشت شده است افزود: شرایط مساعد برای برداشت شالی پیش‌بینی می شود و ۴۵ هزار هکتار شالیزار آماده برداشت شد.

وی تصریح کرد: در هفته ای که گذشت به دلیل بارش باران برداشت برنج با وقفه‌ای روبه‌رو شد که با توجه به مناسب بودن شرایط جوی برداشت برنج تا پایان هفته در بیشتر مناطق مازندران آغاز می شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: امسال در ۱۸۴هزار هکتار اراضی ارقام طارم و هاشمی کشت شده است و تا ۲ هفته آینده نیز کار برداشت ارقام برنج ادامه می یابد.

عباسپور درباره ناوگان برداشت شالی از سطح شالیزارهای مازندران نیز تصریح کرد: ۶هزار و ۸۰۰هکتار کمباین مخصوص برنج در استان داریم که کار برداشت برنج کشاورزان را انجام می دهند.

به گفته وی، ۹۵درصد محصول برنج استان به‌صورت ماشینی و با کمباین برداشت می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران درباره سیاست‌های خرید برنج هم گفت: شرکت غله و خدمات بازرگانی از هم اکنون شروع به خرید برنج پرمحصول شیرودی و ندا کرده ‌و هر کیلو برنج ندا ۳۳ هزار تومان و هرکیلو برنج شیرودی نیز با قیمت ۳۹ هزار تومان از کشاورزان خریداری می‌شود و در هر شهرستان نیز مراکزی برای تحویل برنج کشاورزان فعالیت دارند.

عباسپور درباره تعیین تکلیف خرید و فروش ارقام محلی نیز اظهار کرد: دستور خرید و فروش ارقام محلی هنوز ابلاغ نشده ‌و بنا شده تا وزیر جهاد کشاورزی این موضوع را در دستور کار خود قرار دهد.

این مسئول یادآوری کرد:پارسال یک میلیون و ۳۰۰هزار تن شلتوک در مازندران برداشت شده بود در حالیکه امسال با افزایش سطح کشت ارقام محلی و کاهش سطح کشت ارقام پرمحصول پیش بینی می کنیم یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن شلتوک برداشت شود‌.

عباسپور توضیح داد:کاهش زیاد سطح زیرکشت ارقام پرمحصول و کاهش عملکرد ارقام محلی در واحد سطح به میزان ۵ تن و ۳۰۰ کیلوگرم از دلائل کاهش عملکرد برنج امسال محسوب می شود.

‌سال گذشته به ازای هر هکتار بیش از ۸تن محصول برنج پرمحصول برداشت می شد که امسال جای خود را به کشت ارقام محلی داده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.