کد خبر : 2803
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۴

امیر حسین آریا ابداع کننده ماساژ ایرانی کاریز:؛

ماساژ کاریز، دیدگاه های جدیدی را در مبحث ماساژ مطرح کرده است

ماساژ کاریز، دیدگاه های جدیدی را در مبحث ماساژ مطرح کرده است
کار را از روی چمن های دانشکده پزشکی شیراز آغاز و در تالار و محققان آستان قدس رضوی شهر مشهد بزرگ ترین کارش یعنی احیای ماساژ ایرانی با نام ماساژ کاریزرا انجام داد. تا به امروز وی تنها ایرانی صاحب سبک اختصاصی ماساژ در جهان است. فرصتی دست داد تا با امیر حسین آریا ابداع کننده ماساژ ایرانی کاریز گفتگویی انجام دهیم.؛

بیش از سی سال کند و کاو در زمینه های مختلف سلامت و بررسی سبک های مختلف درمانی از هیپنوتیزم، انرژی درمانی، ریلاکسیشن تراپی، یوگا و خنده درمانی تا طب سنتی و طب اسلامی و در رأس همه آنها، ماساژ درمانی، او را به فردی صاحب نظر و کارشناس تبدیل کرده که هیچ نظریه ای را بدون پشتوانه علمی نه می پذیرد و نه مطرح می کند؛ درحالی که خود برای هر کلامش پشتوانه معتبر علمی دارد.

به گزارش روستا انلاین به نقل از خبربازار؛ سال ها بصورت تخصصی به آموزش در زمینه بهداشت خانواده از نظر اسلام و ماساژ پرداخته که حاصل آن تربیت بیش از17هزار شاگرد دراین زمینه ها است. کار را از روی چمن های دانشکده پزشکی شیراز آغاز و در تالار و محققان آستان قدس رضوی شهر مشهد بزرگ ترین کارش یعنی احیای ماساژ ایرانی با نام ماساژ کاریزرا انجام داد. تا به امروز وی تنها ایرانی صاحب سبک اختصاصی ماساژ در جهان است. فرصتی دست داد تا با امیر حسین آریا ابداع کننده ماساژ ایرانی کاریز گفتگویی انجام دهیم.

 

ابتدا خودتان را معرفی کنید.

 

امیرحسین آریا هستم  حدود پنجاه و چهار سالگی عمر خود را پشت سر می گذارم. متولد و اهل شهر بوشهر هستم ولی بیشتر عمرم را از زمان قبولی در دانشکده پزشکی شیراز در سال شصت و هفت، خارج از بوشهرگذرانده ام. در شیراز و مشهد زندگی کرده ام و در حال حاضر هم به عنوان مدرس ماساژ ایرانی کاریز که سبک ابداعی خودم است، مشغول کارم . ماساژ ایرانی کاریز بوسیله شاگردانم تاکنون در 9 کشور دنیا به علاقه مندان ارائه شده است.

 

چگونه شد که از پزشکی و طب سنتی به علم ماساژ روی آوردید؟

 

متاسفانه در سال شصت و چهار خواهرم با جراحی ساده لوزه در بوشهر فوت کرد. بعد از آن من با هدف کمک به درمان بیماران در این مسیر وارد شدم. سپس از سال شصت و نه درگیر مباحث طب مکمل شدم . اما در سال هشتاد و سه بطور خیلی اتفاقی با طب سنتی و استاد حسین خیراندیش آشنا و با مسیری جدیدی آشنا شدم.

در این زمینه چنان به مطالعه و یادگیری پرداختم که حدود سه سال بعد بعنوان یک مدرس مطرح در زمینه بهداشت خانواده در اسلام فعالیت گسترده ای داشتم. این فعالیت من به گونه ای بود که در مساجد مشهد و فرهنگسراهای تهران موفق شدم بیش از 15هزار نفر را در کارگاه های یک روزه تا دو ماهه  تحت آموزش قراردهم. همزمان نیزبه مشاوره و درمان بیماران و نیازمندان می پرداختم که در این راستا متوجه گستردگی مشکلات مفصلی-عضلانی و سیستم حرکتی شدم. به همین دلیل با گذراندن چند دوره تخصصی ماساژ در دانشگاه فردوسی مشهد، فدراسیون پزشکی ورزشی و مجله دانش یوگا و با استفاده از فیلم های آموزشی وارد دنیای ماساژ درمانی شدم . با وجود مخالفت اساتیدم برای باقی ماندن در زمینه طب سنتی، در سال 1389  اولین مرکز ماساژ شرق کشور را به نام آفتاب شرقی در شهر مشهد راه اندازی کردم.

طی دو ماه کار با بیماران به صورت بالینی کافی بود تا نیاز مردم ایران به ماساژی متناسب با ساختار بدنی خودشان را با تما وجود حس کنم . پنج ماه بعد با همکاری همسرم خانم زهرا تاجیک که از مربیان قدیمی ماساژ هستند و همچنین مطالعه شبانه روزی بر مشکلات سیستم عضلانی و نیز بررسی راهکارهای طب سنتی، موفق به ابداع گونه ای از ماساژ ایرانی به نام کاریز شدم. این ابداع دیدگاه جدیدی را در مبحث ماساژ مطرح کرد. برای اولین بار در جهان بجای تلاش برای رفع انقباض عضلات و اسپاسم ، بر تسهیل تغذیه عضلات دردناک و پاکسازی محیط عضله از دی اکسید کربن، اسید لاکتیک و مواد دفعی عضلات تمرکز شد.

ماساژ کاریز با پشتوانه دانش طب سنتی و با ترکیبی از فنون مشتمال سنتی، غمز و رگ گیری یا کهنگ در ترکیب با  ماساژهای نوین جهان، زمینه بسیار مناسبی را برای درمانگران و بیماران به وجود آورده تا با آگاهی کامل تغییرات را لمس کنند و بدانند طی انجام ماساژ چه تغییراتی در بدنشان در حال صورت گرفتن است.

 

آیا این ماساژ برای همه افراد جامعه قابل دسترسی و استفاده هست؟

 

هم می توان گفت بله و هم خیر.  بله از آن جهت که من و همسرم ماساژ کاریز را به حداقل 500 نفر آموزش داده ایم که در شهرهای مختلف ایران و خارج از ایران به ارائه خدمات مشغولند.  جواب منفی من هم به این علت است که ماساژ در تمام دنیا جزو درمان محسوب می شود و تحت پوشش خدمات بیمه ای قرار دارد. اما در کشور به عنوان یک خدمات درمانی لوکس در نظر گرفته می شود و تحت پوشش بیمه ای قرار نمی گیرد. عدم پوشش بیمه و همچنین مشکلات  هزینه ای موجب شده که فقط قشر خاصی بتوانند از این خدمات استفاده کنند.

 

پس بیشتر جامعه ایران از این ماساژ وطنی محرومند؟

 

جواب این پرسش شما هم منفی است. ما برای در دسترس بودن این خدمات درمانی و با تجربه چندین ساله در زمینه آموزش و بررسی نیاز افراد برای آموزش، سیستم آموزشی غیر حضوری ای را تدوین کرده ایم. با هزینه بسیار کمتر از هزینه آموزش رسمی ماساژ، خانواده های ایرانی می توانند به آموزش ماساژکاریز دسترسی داشته باشند. در این دوره های آموزشی هزینه آموزش 2 نفرمعادل هزینه آموزش ماساژ برای یک نفر است. در عین حال در دوره های آموزشی ماساژ کاریز، مباحث متعدد دیگری هم در کنار ماساژ به خانواده ها آموزش داده می شود.از مهم ترین آن می توان به آشپزی بر مبنای مزاج افراد و تمرینات معکوس سازی روند پیری اشاره کرد. ما امیدواریم با این نوع آموزش ماساژ، افراد افسرده و خسته به حالتی از نشاط و شادابی دست یابند.

 

چرا به جای تمرکز بر آموزش فرد، به آموزش ماساژ در خانواده ها تاکید دارید؟

 

مسئله مورد نظر ما این است که مشکلات بسیار زیادی برای افراد در قالب خانواده ها وجود دارد. در سخنرانی ها و کلاس هایی که در بهمن ماه امسال در شهر مشهد داشتم و نظرسنجی که از حضار انجام شد، مشکلات مردم در جامعه امروزی ما در دو زمینه اقتصادی و سلامت قابل تجمیع است. هر دوی این موضوعات را ما با آموزش های خاصی که در دوره تخصصی ماساژ خانواده ارائه کرده ایم، می توانیم برطرف کنیم . مهم این است که زمینه ای را برای خانواده ها مهیا کرده ایم که آموزش خانواده بدون هزینه به انجام برسد.

ماساژ ایرانی کاریز

ماساژ ایرانی کاریز

وقتی یک زن و شوهر ماساژ را بیاموزند و بتوانند آن را اجرا کنند، از اجرای منظم این روش مزایای متعددی را بدست می آورند. این مزایا عبارتند از:

  1. رفع تدریجی مشکلات سیستم عضلانی و دردهای مفصلی.

  2. رفع فشارهای فکری و استرس.

  3. ایجاد روحیه شاد و پرنشاط.

  4. ترشح هورمون های شادی.

  5. افزایش سطح سلامتی .

  6. تقویت سیستم دفاعی بدن .

امیر حسین آریا ابداع کننده ماساژ ایرانی کاریز

امیر حسین آریا ابداع کننده ماساژ ایرانی کاریز

یک مسئله بسیارمهم و غامض در جامعه ما مسئله طلاق و طلاق های عاطفی است که گریبانگیر بسیار از خانواده ها، مخصوصا خانواده های نوپا شده است.  از مهم ترین و شاید بتوان گفت مهمترین مشکل در این زمینه عدم رضایت جنسی و عدم آموزش زوج ها برای رفع این مشکل است.  زن و شوهری که همدیگه را ماساژ می دهند با ترشح هورمون های شادی و تحریک مطلوب، رضایت جنسی بسیار بالایی از روابط زناشویی خود خواهند داشت. این امر موجب افزایش قدرت تحمل در مقابل مشکلات اجتماعی، مشکلات اقتصادی و صد البته مشکل ناسازگاری های موقت همسرشان خواهد شد. فرد راضی از زندگی مشترک می تواند خیلی خوب  با ناسازگاری همسر کنار آمده و بسیار هوشمندانه مشکلات را برطرف کند و از هم پاشیدگی کانون خانواده جلوگیری کند.

در کنار تمام آثار جسمی و روحی که ماساژ منظم برای زن و شوهر به دنبال دارد،  تقویت سیستم ایمنی موجب می شود که این دو نفر درعین شادابی و نشاط ، کمتر بیمار بشوند و هزینه های درمانشان و بصورتی کاملا مشهود کاهش یابد.

از سوی دیگر این دو نفر براحتی می توانند  با ماساژ والدین سالمندشان درمانگر دردهای مزمن و محدودیت حرکتی آنها باشند که صد البته بهبود بی نظیری در روحیه این سالمندان ایجاد خواهند کرد تا هزینه های درمان آنها هم کاهش پیدا کند. از طرف دیگر با اجرای منظم ماساژ بر روی فرزندانشان باعث افزایش رشد و سطح اعتماد به نفس ، آرامش روحی ، تقویت سیستم ایمنی و کاهش بروز بیماری و در نتیجه رشد بهتر آنها خواهند شد که همه این ها موجب می شود که باز هم هزینه درمان خانواده کاهش پیدا کند. در کل بیان کرد آموزش ماساژ کاریز در خانواده ها، علاوه بر کاهش هزینه های درمان ، باعث ارتقای سطح سلامت آن هم بدون هزینه و در بستری از شادی و نشاط بیشتر خواهد شد.

 

قدری به مسائل علمی ماساژ بپردازیم. اصلا چه نیازی به ماساژ بدن ها وجود دارد؟

 

در زمان های گذشته افراد فعالیت بدنی غیرقابل مقایسه با انسان های امروزی داشتند و سلامت هم بسیار بیشتر بود. در آن ایام خبری از چاقی های امروز و بیماری های متعدد مزمن نبود ولی با این وجود، افراد از زن مرد در حمام های هفتگی خود از مشت و مال بهره می گرفتند تا خستگی ها و گرفتگی های عضلانی یک هفته کار و تلاش را برطرف کنند. امروزه با بی تحرکی در مشاغل کارمندی ، افراد مبتلا به ایستایی و رکود جریان خون به ویژه در عضلات اندام تحتانی می شوند و با فرم های بد نشستن هم به دردهای مختلفی درگیرمی شود.

از سوی دیگر استفاده از غذاهای با طبع سرد و اسیدی، موجب غلظت خون و کاهش سرعت جریان خون می شود. این موضوع ضمن کاهش دسترسی عضلات به منابع اکسیژن و مواد غذایی، باعث می شود دی اکسید کربن و اسید لاکتیک ناشی از فعالیت و مواد دفعی عضله هم خیلی کمتر و کندتر ازمحیط عضله خارج می شوند. همه این موارد علاوه برعوارض مستقیم ، بخاطر اسیدی شدن محیط عضله، موجب می شوند که عضلات بعد از انقباض بطور کامل ریلاکس نشوند و همیشه سطح حداقلی از انقباض در عضله وجود داشته باشد که موجب یک حلقه معیوب در اسیدی شدن محیط ، تشدید اسپاسم و فشار بر عروق و اعصاب و رگ های لنفی شود. ماساژ منظم ضمن رفع انقباضات خفیف و اسپاسم های مزمنی که در عضلات وجود دارند، با افزایش جریان خون، زمینه تغذیه بهتر بافت های عضلانی را فراهم می کند که منجر به رفع دردها و افزایش تحرک مفاصل و شادابی و نشاط در افراد می شود.

 

چه راه هایی برای دسترسی افراد برای مطالعه در زمینه ماساژ ایرانی کاریز وجود دارد؟

 

یک سایت آموزشی با نام آریانیک را طراحی کرده ایم که به آموزش ماساژ ایرانی اختصاص دارد. مقالات بسیار زیادی در زمینه ماساژ در این سایت وجود دارد که علاقه مندان می توانند از آنها استفاده کنند.کافی است که در موتورهای جستجو عبارت ماساژ آریانیک را جستجو کنند تا به سایت مورد نظر و مطالب مفید آن برسند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.