کد خبر : 2701
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰

حذف امضاهای طلایی، یک انقلاب اداری است

حذف امضاهای طلایی، یک انقلاب اداری است
حذف امضاهای طلایی، یک انقلاب اداری است، چندی پیش نخستین کنگره ملی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه کارآفرینی با حضور کارآفرینان و نخبگان و صاحبان شرکت‌های دانش‌بنیان در مرکز همایش‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی برگزار شد سخنرانان در این همایش به مهم‌ترین روندهای با محوریت نمود نقش کارآفرینان و نخبگان در توسعه و رشد اقتصادی برگزار شد. سخنرانان بر این باورند که توسعه اقتصادی کشور از دانش‌بنیان‌ها می‌گذرد و امروز لزوم کاهش دخالت دولت در این اکوسیستم به شدت احساس می‌شود.؛

حذف امضاهای طلایی، یک انقلاب اداری است، چندی پیش نخستین کنگره ملی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه کارآفرینی با حضور کارآفرینان و نخبگان و صاحبان شرکت‌های دانش‌بنیان در مرکز همایش‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی برگزار شد سخنرانان در این همایش به مهم‌ترین روندهای با محوریت نمود نقش کارآفرینان و نخبگان در توسعه و رشد اقتصادی برگزار شد. سخنرانان بر این باورند که توسعه اقتصادی کشور از دانش‌بنیان‌ها می‌گذرد و امروز لزوم کاهش دخالت دولت در این اکوسیستم به شدت احساس می‌شود.

 رشد اقتصاد از مسیر دانش‌بنیان‌ها می‌گذرد

به گزارش روستا انلاین به نقل از سبا ۷۲۴: علیرضا بنی هاشمی رئیس کنگره و خانه صنعتکاران ایران در این کنگره با اشاره به اهمیت فعالیت گسترده دانش‌بنیان‌ها در اقتصاد کشور گفت: شاه‌راه رشد اقتصاد کشور در مسیر اقتصاد دانش‌بنیان می‌گذرد و بر اساس منویات مقام معظم رهبری، در تلاش برای توسعه این اکوسیستم هستیم.

وی گفت: با برگزاری این کنگره عزم این را داریم که از ظرفیت‌های دانشمندان برای پیشرفت و توسعه کشور بیشترین استفاده را ببریم. از اهداف این همایش اتصال دانش‌بنیان‌ها با یکدیگر و توسعه اتصال به بازار و در اصل توسعه بازار برای محصولات دانش‌بنیان است. گفتنی است، امروز خانه صنعتکاران به عنوان یک بخش خصوصی در اقصی نقاط دنیا مسیرها را برای صادرات کشور هموار کرده است از حمل‌ونقل دریایی تا توسعه بازار. ما می‌توانیم ظرفیت‌ها را در اختیار دانش‌بنیان‌ها بگذاریم. هدف جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی روی محصولات دارای اولویت دانش‌بنیانی کشور است که خوشبختانه توفیقاتی در این زمینه حاصل شده است. البته کم است و باید بیشتر از گذشته شاهد این اتفاق باشیم.

به گفته وی؛ موضوع بازنگری، تنقیح و البته نظارت قوانین موجود همچنین مطالبه‌گری جزو رسالت‌هایی است که در این کنگره دنبال خواهیم کرد.

بنی هاشمی گفت: متاسفانه ایران به کارخانه تولید مواد اولیه برای کشورهای همسایه تبدیل شده است و برای توسعه تولید نیاز به شناسایی و تکمیل زنجیره‌های ارزش داریم که به‌دست توانمند فعالان دانش‌بنیان رقم میخورد که یکی از موضوعات اصلی این کنگره است. همچنین شناسایی بین حلقه‌های کارآفرینی در اکوسیستم نوآوری از دیگر برنامه‌های این همایش است.

 

راه پیشرفت از دانش‌بنیان می‌گذرد

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین هادی صادقی معاون قوه قضاییه با اشاره به اهمیت کاهش مسیر بروکراسی اداری گفت: اگر اقتصاد ما قرار است پیشرفت پیشرفت کند جز از مسیر دانش و پیوند آن با صنعت مسیر دیگری ندارد وقت آن نیست که صنعت سنتی و یا بی‌بهره از دانش بخواهد به زندگی و کار و دانش و تلاش خود ادامه دهد به سرعت باید به سمت تلفیقی از دانش هنر و صنعت پیش‌بینی و ایجاد کنیم و پیشرفتی در لبه دانش و صنعت در جامعه خود داشته باشیم.

صادقی گفت: باید مراقب باشیم که از دانش جهانی عقب نمانیم و خدا را شکر امروز این تفکر در ایران ما شکل گرفته است و امروز شرکت‌های دانش‌بنیان بهره‌مند از نخبه‌های خوب کشور از جوان‌های تلاشگر جمع شده‌اند و ایده‌های بسیار خلاقانه و نوآورانه دارند در راه پیشرفتشان هم موانع فراوانی وجود دارد.

وی افزود: سنت‌های اداری حاکم بر بدنه حاکمیت کشور به قدری زیاد است که بسیاری از این سنت‌های موجود مانع تراش است و دولت باید تا می‌تواند این موانع را بردارد. امروز تولید‌کننده ما برای اینکه بتواند یک محصولی را فراهم کند و یا اختراع کند اگر بخواهد به تولید انبوه و قابل رقابت برساند صدها مانع را باید پشت سر بگذارد امروز تولید‌کننده ما باید با جهانی رقابت کند که آنها دوی بی‌مانع را مسابقه می‌دهند و ما دوی با مانع مسابقه میدهیم.

صادقی گفت: امروزه در اغلب کشورهای اطراف وقتی یک رئیس‌جمهوری انتخاب می‌شود نخستین کاری که انجام می‌دهد حمایت از تولید‌کنندگان است. در واقع آنها در تلاشند که موانع مسیر تولید را در کشورشان بردارد. در این کشورها تولیدکنندگان حرف اول را در اقتصاد می‌زنند. حال اگر چنین تفکری در تمامی سطوح مدیریتی در کشور حاکم شوند می‌توانیم پیشرفت کنیم.

به گفته وی ؛ در ایران روزگاری برای صادرات ۱ کالا ۹۶ امضا نیاز وجود داشت که تا حدی اوضاع بهتر شده است. نیازمند راه‌اندازی یک نهضتی به نام حذف امضاهای طلایی هستیم. نمونه تجربه‌ای که در کشورهای اطراف اتفاق افتاده است.

وی گفت: متاسفانه تا بتوانیم امضاهای طلایی را حذف کنیم و مدیران کل را در راستای تسریع روند از سر راه برداریم که هر کدام یک مانعی در مسیر تولید‌کننده است، زمان می‌برد اما صراحتا به دولتمردان می‌گویم که زمان کافی برای این روند نداریم؛ چراکه دنیا پرشتاب جلو می‌رود و ما بی‌شتابیم باید جهش کنیم و کاری انقلابی صورت گیرد.

وی افزود: در نهایت باید انقلاب اداری با نهضت حذف امضا اتفاق بیفتد. به اعتقاد من باید دست تولید‌کنندگان صنعتگران و افرادی که به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان می‌پردازند بوسید که با هر سختی کنار آمدند و با تمام این موانع همچنان پای کار ایستاده‌اند.

صادقی گفت: در قوه قضاییه تلاش میکنیم حمایت از تولیدکنندگان داشته باشیم و تلاش می‌کنیم آنها را سرپا نگه داریم. همچنین در مرکز حل اختلاف قوه قضاییه تلاش می‌کنیم عمده اختلافات غیر دادگاهی حل شوند. خوشبختانه در حوزه‌های صنعتی و اقتصاد دانش‌بنیان شورای حل اختلاف راه‌اندازی کردیم.

وی با اشاره به ایجاد داوران تخصصی در بدنه قوه قضاییه گفت: متاسفانه داوری هیچگاه در کشور ما رونق کافی نداشته است چند سالی بر روی داوری حرفه‌ای تمرکز داریم. قصد داریم تا حد ممکن در قوه قضاییه از داوری‌های غیر حرفه‌ای جلوگیری کنیم و داورانی که دانش، تخصص، مهارت کافی برای انتخاب راه‌حل درست دارند را جذب کنیم.

در ادامه اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت فعالیت فناوران در رشد اقتصادی کشور گفت: اگر بخواهم اقتصاد دانش‌بنیان را به صورت فشرده بیان کنم یعنی استفاده از دانش در تولید محصول و کالا. حال این روند برای مردم می‌تواند این یک کالا باشد، یا یک خدمت و یا یک اقدام و یا طی مراحلی در روند تولید باشد. اقتصاد دانش‌بنیان چند کار مهم انجام می‌دهند یک هزینه‌ها را پایین می‌آورد و کیفیت استفاده از محصول را بالا می‌برد. به اعتقاد من تا زمانی که بین دانش و مردم و میان صنعت و دانش فاصله باشد، نمی‌توانیم از اقتصاد دانش‌بنیان حرف بزنیم.

وی با اشاره به اقدامات کنونی مجلس شورای اسلامی در بهبود روند فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: دانش می‌تواند فرهنگ زندگی را تغییر دهد و هر کسی که فاصله بین دانش و محصول را کم می‌کند باید به آن آفرین گفت؛ به همین دلیل کالای دانش‌بنیان را باید خرید. امروز با کمال افتخار میگویم قانون کارآمدی برای دانش‌بنیان ایجاد کردیم که همان قانون حمایت از تولید دانش‌بنیان بود و خوشبختانه این قانون بسیار زود تصویب شد. دلیل این سرعت در تصویب قانون حضور دانش‌بنیان‌ها در کشور بود. همچنین در گام دوم توانستیم مناقصه برای کالای دانش‌بنیان را حذف کنیم و ملزم کردیم که دستگاه‌های اجرایی کالاهای دانش‌بنیان را جایگزین کالاهای وارداتی کنند. تا کنون حدود ۵۰۰ محصول مشمول این بند قانونی شده‌اند.

شاکری گفت: همچنین استان‌ها موظف شدند برای حل مسائل از دستاوردهای دانش‌بنیان استفاده کنند. اجازه دادیم صندوق نوآوری شکوفایی ضامن دانش‌بنیان‌ها برای قراردادها باشند تا شرکت‌ها نیاز به ضمانتنامه بانکی نداشته باشند.

وی ادامه داد: در جهان امروز ۷۰ درصد شغل‌های آینده ادیگر موجودیت نخواهند داشت و اکنون فناوری تعیین‌کننده شغل‌های آینده است که جوانان نخبه این مسیر را می‌پیمایند. حال اگر بخواهیم با پیچ و خم امضاهای طلایی و انحصارهای دولتی همچنان دست و پنجه نرم کنیم، با پدیده مهاجرت نخبگان روز به روز بیش از گذشته مواجه می‌شویم. به اعتقاد من حذف امضاهای طلایی باعث می‌شود که جوانان به کارآفرینی مشتاق شوند. در گام سوم توانستیم قانون صدور مصادره و متوقف کردن کسب و کار بر اثر بدهی به دولت را ممنوع کنی. به عبارت روشن تر امروز دولت نمی‌تواند بدهی خود را به گونه‌ای از شرکت دریافت کند که به بدنه تولید آن آسیب بزند. در نهایت مجلس شورای اسلامی با اعتقاد به اقتصاد دانش‌بنیان در خدمت تولید و اکوسیستم نوآوری در کشور است

در ادامه این مراسم صاحبان شرکت‌های دانش‌بنیان و کارآفرینان به سخنرانی پرداختند و نظرات خود را درباره راه‌های رفع چالش‌های و تسهیل در حوزه کسب و کار و تولیداتشان به ارائه نظراتشان پرداختند.

حال وضعیت ساختمان خوب نیست

 

محمد رستم پور مدیرعامل هلدینگ تاو و برگزیده اولین کنگره اقتصاد دانش بنیان و توسعه کارآفرینی، با بیان اینکه صنعت ساختمان، صنعت بزرگ و فرصت سازی است افزود: مدیرعامل هلدینگ تاو با  اشاره به اینکه این هلدینگ بیش از  ۳۳ سال سابقه فعالیت دارد، اظهار کرد: ما از سال ۱۳۶۹ و از زمان دانشجویی فعالیت خود  را با طراحی شروع کردیم و اکنون نزدیک به هزار و دویست نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در مجموعه ما در حال فعالیت هستند و در حال حاضر هلدینگ ما دارای مجموعه کاملی از  شرکت ها بوده که  سرمایه گذرای  ، طراحی ، نظارت و اجرای  پروژه های مسکونی ، اداری ، تجاری و توریستی را انجام می‌دهد .

و در ادامه افزودند : صنعت ساختمان‌ ، صنعتی فرصت آفرین و  پرقدرت‌ترین صنعت در دنیا می باشد  . طبق آمارهای منتشرشده توسط  سازمان آمار و وزارت مسکن و شهرسازی، صنعت ساختمان، رتبه اول را در زمینه اشتغالزایی دارد و به‌طورمیانگین حدود ۳۵ درصد بر نرخ اشتغالزایی در ایران و جهان تاثیر می‌گذارد و سالانه می‌تواند باعث اشتغال میلیونها  نفر در سراسر کشور شود.به‌طورکلی صنعت ساختمان جزو صنایع فرصت‌آفرین برای رشد اقتصادی، افزایش ثروت افزوده ملی، افزایش تولید ناخالصی داخلی و به‌ویژه اشتغالزایی به‌شمار می‌رود.

مشاغل ساختمانی به‌دلیل قرار گرفتن در بخش انتهایی زنجیره تولید و ارتباط نزدیک با سایر بخش‌های اقتصادی، دارای توان اشتغالزایی بالایی بوده  و محرک خوبی برای خروج از تورم می باشد لذا رونق ساختمان سازی مساوی با ایجاد اشتغال و خروج از رکود اقتصادی است .

وی افزود: حال وضعیت ساختمان خوب نیست و رکود اقتصادی به این صنعت هم سرایت کرده به گونه ای سازندگان را در آستانه ورشکستگی قرار داده است.

رستم پور افزود : اقتصاد در کشور ما متکی به صنعت نفت و صنعت ساختمان  می باشد که دسترسی عامه مردم به صنعت نفت خیلی سخت بوده ولی صنعت ساختمان در دسترس عامه مردم در همه شهرها و روستاها می باشد .

وی بااشاره به سیاست های دولتی  که منجر به افزایش قیمت مسکن می شود ، گفت: در کنار نوسانات قیمت دلار و افزایش قیمت مصالح ساختمانی،   بنا به اخبار رسیده طبق مصوبه شورای اسلامی محترم شهر تهران ،  عوارض ساختمانی سال آینده ۱۹ افزایش خواهد یافت .

رستم پور  افزود : اگرچه علاوه بر افزایش قیمت عوارض، قیمت های انشعابات آب ، برق و گاز هم افزایش داشته و  طبق مصوبه مجلس محترم شورای اسلامی  ، عوارض  تامین اجتماعی  ، ۲۵ الی ۳۰ درصد عوارض صدور پروانه شده که جهش خیلی زیاد در مبلغ عوارض تامین اجتماعی است .

یعنی سال آینده حدود  ۴۵ درصد ، عوارض صدور پروانه افزایش خواهد یافت این امر قطعا منجر به افزایش  قیمت مسکن خواهد شد که این امر نیاز به بررسی و تعمق بیشتری از طرف مسئولین محترم می باشد .

رستم پور با بیان اینکه همین حالا فرصت خرید خانه است، گفت : بازار مسکن در شرایط رکود قرار  دارد و خیلی از سازندگان  حاضرند  حتی با ضرر املاک خود را به فروش برسانند.

وی با بیان اینکه برای ساماندهی قیمت ساختمان ، بهتر است وزارت راه و شهر سازی به بخش خصوصی هم توجه کند افزود : وزارت راه و شهرسازی اکثرا  پروژه های  ساختمانی  را به مجموعه های خصولتی و دولتی واگذار می کند که همین موضوع چالش های خاص خودش را به وجود آورده است ولی بخش خصوصی و سازندگان محترم  دارای تجارب  ، امکانات و سرمایه کافی و چابک بوده و علاقمند به حل مشکل مسکن و همکاری با دولت محترم هستند ولی متاسفانه این پتانسیل بسیار بزرگ و خوب ، از دید مسئولین امر مغفول مانده است و در صورت تعامل بین بخش خصوصی و دولتی می توان  به تامین مسکن اقشار مختلف مردم امیدوار بود و گرنه با این وضعیت نمی توان بجایی رسید .

نوید طاهری نماینده شرکت دانش‌بنیان مشعل پویا در این مراسم گفت: خواهان این هستم که به همه دست‌اندرکارانی که اینجا هستند سرمایه‌گذاران قانونگذاران که می‌توانند به اکوسیستم دانش‌بنیان کمک کنند به شرکت مشعل پویا کمک کنند

پیرو اهدافی که تعیین کردیم در راستای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان پردیس نفت و انرژی را طراحی کردیم و از راه استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان در این پردیس تا با هم افزایی محصولات بتوانیم نقش ارزنده‌ای در اقتصاد دانش‌بنیان داشته باشیم. دانش از دانشگاه نشات می‌گیرد و به سمت بهره‌وری می‌رود و محصول را تولید می‌کند که بتواند نیازی را در سطح جامعه برطرف کند.

وی ادامه داد: اگر تسهیلگری در قوانین مجلس شورای اسلامی وزارت صمت نشود باعث زمین خوردن شرکت‌های دانش‌بنیان خواهند شد. چالش‌هایی که پیش روی شرکت دانش‌بنیان است متعدد است و مهم‌ترین‌شان مشکل که متوجه دانش‌بنیان‌های نو پا است، بحث استانداردسازی محصولات است. اگر مجلس بتواند کمک کند که استانداردی را جهت محصولات دانش‌بنیان تعیین کند و سازمان‌ها ملزم به استفاده از این استاندارد شوند مسیر هموارتری پیش روی دانش‌بنیان‌ها وجود خواهد داشت.

در ادامه سید مهدی محمدی، رئیس شورای سیاست گذاری کنگره ضمن تقدیر و تشکر جهت حضور و سخنرانی اساتید برجسته و نام آور صنعت، دانشگاه  و همه مدعوین و مهمانان گرامی که انصافا با وجود و حمایت این عزیزان این کنگره پرمحتوا و باشکوه برگزار گردید. اعلام نمود تاریخ برگزاری دومین کنگره ملی اقتصاد دانش بنیان و توسعه کارآفرینی مردادماه ۱۴۰۳ خواهد بود.

کنگره ملی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه کارآفرینی

در ادامه این مراسم آیین تجلیل از کارآفرینان و تولیدکنندگان و دانش‌بنیان‌های برتر برگزار شد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.