کد خبر : 1757
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۱

جذب بودجه، تخصصی دست کم گرفته شده در اداره کل میراث استان؛

بودجه ۱۰۰ میلیارد تومانی چه ضرورتی برای مرمت بناهای میراثی فارس دارد؟

بودجه ۱۰۰ میلیارد تومانی چه ضرورتی برای مرمت بناهای میراثی فارس دارد؟
بودجه ۱۰۰ میلیارد تومانی چه ضرورتی برای مرمت بناهای میراثی فارس دارد؟ جذب اعتبارات ملی تخصیص یافته، یکی از تخصص‌های واجب و ضروری برای هر مدیر کل است، خصوصا اعتبارات در حوزه مرمت بناهای میراثی که انجام هر اقدامی در آن، متضمن جلوگیری از صرف هزینه‌ای گزاف است.؛

بودجه ۱۰۰ میلیارد تومانی چه ضرورتی برای مرمت بناهای میراثی فارس دارد؟ جذب اعتبارات ملی تخصیص یافته، یکی از تخصص‌های واجب و ضروری برای هر مدیر کل است، خصوصا اعتبارات در حوزه مرمت بناهای میراثی که انجام هر اقدامی در آن، متضمن جلوگیری از صرف هزینه‌ای گزاف است.

به گزارش روستاآنلاین به نقل از شهر مردم؛ فاطمه مقدم: بنابر گزارش‌های درج شده در رسانه‌های استان، ۱۰۰میلیارد تومان از بودجه‌های مسئولیت اجتماعی وزارت نفت، برای ساماندهی بازار وکیل و بازارهای جانبی آن، در نظر گرفته شده است.

اختصاص بودجه مسئولیت اجتماعی وزارت نفت، سال‌ها مغفول مانده بود تا این که سرانجام در سال ۱۳۹۹، نظامنامه‌ای برای آن، تدوین و این بودجه در مناطق مختلف کشور توزیع شد.

لذا جذب کامل این اعتبار، توسط اداره کل میراث فارس در دوره‌ای که کمبود بودجه، دست وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را برای تخصیص بودجه‌های مرمتی بسته است، اهمیت بسزایی دارد.

بازار وکیل، یکی از مهمترین آثار معماری باقیمانده از دوره زندیه، به شمار می‌رود که طی سال‌های گذشته، به دلایل مختلف، مشکلاتی در مورد بنای بازار، مرمت نقاط دارای اشکال سازه، ایمنی تاسیسات و غیره داشته است که بودجه 100 میلیارد تومانی می‌تواند گره گشایی بسیاری از این مشکلات باشد و این بازار را به عنوان قلب تپنده مجموعه زندیه، احیا کند

بازار وکیل، یکی از مهمترین آثار معماری باقیمانده از دوره زندیه، به شمار می‌رود که طی سال‌های گذشته، به دلایل مختلف، مشکلاتی در مورد بنای بازار، مرمت نقاط دارای اشکال سازه، ایمنی تاسیسات و غیره داشته است که بودجه ۱۰۰ میلیارد تومانی می‌تواند گره گشایی بسیاری از این مشکلات باشد و این بازار را به عنوان قلب تپنده مجموعه زندیه، احیا کند.

با این‌همه، جذب کامل ۱۰۰ میلیارد تومان، خود نیازمند ارائه طرحی مدون و قابل قبول از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان فارس است.

پر واضح است جز اداره کل میراث، دستگاه‌های مرتبط و بالادستی نیز باید در جذب چنین بودجه‌هایی، کمک کنند، تا حتی یک‌ریال از بودجه مرمتی بازار، برگشت نخورد.

تلاشمان بر جذب کامل بودجه ۱۰۰ میلیاردی است

محمدتقی قلعه‌نویی، سرپرست معاونت میراث فرهنگی فارس

سرپرست معاونت میراث فرهنگی فارس، در خصوص برنامه‌های این اداره کل، برای جذب اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومانی اختصاص یافته برای مرمت بازار وکیل، گفت: ما با کمک مرمتگران استان و کارشناسان اداره کل، در حال برآورد هزینه‌های مرمتی بازار وکیل هستیم تا با ارائه طرح مرمتی، بتوانیم مناقصه واگذاری مرمت به مرمتگران متخصص را برگزار کنیم و تمام بودجه ۱۰۰ میلیاردی را به طور کامل جذب نماییم.

محمدتقی قلعه‌نویی، در پاسخ به‌این سوال که میراث، چه برنامه و طرحی برای جذب این بودجه دارد، افزود: ما در صدد هستیم که در ابتدا خود بازار وکیل و پس از آن، بازارهای الحاقی و سراهای اطراف را پس از آسیب شناسی و آماده شدن طرح مرمت، برآورد هزینه کرده، این برآورد را به استانداری ارائه دهیم تا به محض تایید استانداری، مناقصه واگذاری طرح‌های مرمتی را آغاز کنیم.

قلعه‌نویی، در پاسخ به‌این سوال «شهر مردم» که از بودجه مرمتی ۱۰ میلیارد تومانی سال گذشته برای مرمت آثار میراثی، متاسفانه ۸ میلیارد تومان آن، برگشت خورد آیا ممکن است این بودجه جدید نیز به سرنوشت بودجه سال گذشته مبتلا شود؟ گفت: ما تمام تلاشمان را میکنیم که صد در صد این بودجه مرمتی را جذب کنیم. برگشت خوردن ۸ میلیارد از بودجه سال گذشته نیز هنوز قطعی نیست و شخص مدیر کل همچنان پیگیر تخصیص این بودجه، به طرح‌های مرمتی استان هستند و امیدواریم که بتوانند این بودجه را جذب ‏کنند. ‏

مناقصه مرمت بازار وکیل و سراهای الحاقی تا آخر سال جاری برگزار خواهد شد

جذب کامل اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومانی توسط اداره کل میراث فارس در دوره‌ای که کمبود بودجه، دست وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ‏دستی را برای تخصیص بودجه‌های مرمتی بسته است اهمیت بسزایی دارد‏

مدیر پایگاه بافت تاریخی شیراز نیز در خصوص جزئیات برنامه اداره کل میراث فرهنگی فارس برای جذب بودجه ۱۰۰ میلیارد تومانی، گفت: بودجه در اصل، برای مرمت بازار وکیل شمالی و جنوبی در نظر گرفته شده است اما کل محدوده بازار، بسیار گسترده تر از این دو بخش اصلی است و بنا داریم که جز دو بازار اصلی، سراهای وابسته به آن را چون سرای احمدی، سرای روغنی، سرای گمرک، سرای مشیر و سرای آقاجانی را نیز مرمت کنیم.

حسین عباسی‌مهر در ادامه افزود: ما حتی برای جذب کامل بودجه برای اردو بازار، بازار حاجی، بازار روز و بازار مسگرها نیز در حال آماده کردن طرح مرمتی هستیم.

اکنون همکاران بخش نظارت و مرمت در حال برآورد می‌دانی هزینه‌ها، در این بازارها هستند البته بخش زیادی از طرح‌های مرمتی، آماده شده است و حتی در بازار حاجی نیز بازسازی بخشی چون دو گنبد و طاق و چشمه انجام گرفته است و با تخصیص این بودجه، می‌توانیم به ادامه بازسازی این بازار بپردازیم.

چشم انداز این طرح مرمتی سبب احیای بازار وکیل می‌شود

وی، در ادامه عنوان کرد: چشم انداز این طرح مرمتی، با بودجه خوب ۱۰۰ میلیارد تومانی می‌تواند به احیای بازار وکیل به شکل اولیه خود و حذف الحاقات و ساماندهی تاسیسات بازار بیانجامد. مثلا آن مشکل همیشگی که در خصوص وضعیت ناایمن شبکه برق داخلی بازار وجود داشت، با تخصیص این بودجه، رفع خواهد شد.

طرح‌های مرمتی را نیز مشاوران مرمتگر، تحت نظارت میراث انجام داده اند. انشاالله با اتمام طرح‌های مرمتی، برآورده‌ها و هزینه‌ها، مناقصه در همین سال جاری انجام خواهد شد تا بتوانیم بودجه را به طور کامل، جذب کنیم.

عباسی‌مهر، در پاسخ به‌این سوال که‌ایا استفاده از مرمتگران استان در دستور کار است یا اینکه قرار است مرمت به مرمتگران خارج استان یا پیمانکاران غیر متخصص سپرده شود؟ گفت: همان برآوردهای هزینه و طرح‌های مرمتی نیز توسط مرمتگران استان، انجام گرفته، بخشی در حال انجام است و تصمیم، مبنی بر دادن کار به متخصصین استان است.

وی، در پایان گفت: این بودجه، پتانسیل بسیار خوبی برای آثار میراثی بافت تاریخی به مرکزیت بازار وکیل، به وجود خواهد آورد که تا کنون تخصیص یکجای چنین بودجه‌ای در استان، سابقه نداشته است و می‌تواند قلب بافت تاریخی را احیا کند و به رونق این بافت ملی بیانجامد.

میراث در روند اجرایی جذب بودجه تعلل می‌کند

مدیر کل دفتر فنی و امور عمرانی استانداری فارس، در خصوص بودجه ۱۰۰ میلیادری وزارت نفت، گفت: این بودجه، جزو اعتبارات سالیانه و زمان مند نیست و جزو بودجه‌های مسئولیت اجتماعی وزارت نفت است و مشمول سال مالی نمی‌شود.

امیرحسین جمشیدی، با اشاره به‌اینکه اداره میراث فارس در اتمام برآورد هزینه‌ها و معرفی پیمانکار، تا کنون تعلل کرده است، افزود: ما به میراث، برای تسریع روند اجرایی مرمت و جذب بودجه، تذکر داده‌ایم و می‌دانیم که اکنون مشغول کار و تهیه طرح‌های مرمتی پایانی و برآورد هزینه هستند.

وی، در پاسخ به‌این سوال که‌ایا استانداری، همکاری لازم در جذب این بودجه را با میراث دارد؟ گفت: ما نمی‌توانیم برای میراث، بودجه بندی کنیم و این کار، باید در خود اداره انجام گیرد، ما جز نظارت و دادن تذکر، کار دیگری نمی‌توانیم بکنیم و تلاش می‌کنیم پس از این، بیشتر ورود کرده تا روند اجرای جذب بودجه، سریعتر انجام شود.

جمشیدی، در پایان افزود: ما اگر بتوانیم این اعتبار را به طور کامل برای مرمت بازار وکیل، جذب کنیم، امکان جذب دوباره بودجه، برایمان فراهم خواهد شد، چرا که ۱۳۰ میلیارد تومان دیگر نیز که بخشی از آن، مربوط به مصوبات سفر دوم ریاست جمهوری است و مقداری از آن نفتی و ملی است، برای مرمت آثار میراثی استان در نظر گرفته شده است.

البته ۳۰ میلیارد تومان از این بودجه، برای مرمت مساجد پیش بینی شده که میراث تاکنون تنها لیست مساجد ثبت ملی را که نیاز به مرمت دارد به استانداری داده است اما هنوز قراردادی برای آغاز مرمت و جذب کامل بودجه، نبسته است.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که ۲۰۰ متخصص مرمت بناهای تاریخی، در استان فارس وجود دارند که همگی در این سالهای نبود بودجه با وجود داشتن تخصص، بدون کار مانده‌اند.

باید به جز اهمیت دادن به مرمت تخصصی بناهای تاریخی مهمی چون بازار وکیل و سپردن کار به دست نیروهای زبده، استفاده از مرمتگران متخصص استان در سپردن کار مرمت بناهای تاریخی نیز دیده شود نه ‌اینکه چون مواردی در گذشته، کار به افراد غیر متخصص و غیر مرتبط و یا مرمتگران خارج از استان داده شود.

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اداره کل استان فارس

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اداره کل استان فارس

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.