کد خبر : 1697
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۵

صندوق مشترک استان‌ها چرخه فروش محصولات کشاورزی را ساماندهی کند

صندوق مشترک استان‌ها چرخه فروش محصولات کشاورزی را ساماندهی کند

صندوق مشترک استان‌ها چرخه فروش محصولات کشاورزی را ساماندهی کند، بنا به آمارهای غیر رسمی، سهم کشاورزی در اشتغال کشور که زمانی ۲۸ درصد بود اکنون به ۱۲ درصد رسیده است؛ آماری که دکتر ذبیح الله اعظمی عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی آن را تایید نمی‌کند و می‌گوید سهم کشاورزی

صندوق مشترک استان‌ها چرخه فروش محصولات کشاورزی را ساماندهی کند، بنا به آمارهای غیر رسمی، سهم کشاورزی در اشتغال کشور که زمانی ۲۸ درصد بود اکنون به ۱۲ درصد رسیده است؛ آماری که دکتر ذبیح الله اعظمی عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی آن را تایید نمی‌کند و می‌گوید سهم کشاورزی در اشتغال به ۱۹ درصد کاهش یافته است.

این کاهش آمار مهر تاییدی است بر سیر قهقرا و نابسامانی در کشاورزی کشور. مدیریت ناصواب منابع آبی، کشت ناسازگار با زیستبوم و سیاست گذاری‌ها نادرست در حوزه کشاورزی از یک سو و از سوی دیگر نبود سامانه‌ای نظامند برای عرضه محصولات کشاورزی از جمله معضلاتی است که مانع توسعه کشاورزی پایدار در کشور شده است.

برون رفت از این معضلات نیازمند رویکردی مبتنی بر دانش روز و تجارب جهانی در حوزه آب و کشاورزی کشور است. ذبیح الله اعظمی، نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی که در نمایشگاه روستا‌آباد مهمان غرفه صندوق مشترک استان‌ها سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور بود ورود صندوق مشترک استان‌ها به عرصه کشاورزی را اقدامی مطلوب برای تحول کشاورزی کشور عنوان کرد و گفت: صندوق مشترک استان‌ها، می‌تواند نقشی مهم در توانمندسازی کشاورزان و ارتقای کشاورزی کشور ایفا کند.

اعطای تسهیلات بانکی با کمترین تشریفات و حداقل بهره به کشاورزان

به گزارش روستا آنلاین به نقل از روابط عمومی صندوق مشترک استان‌ها سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور، ذبیح‌الله اعظمی گفت: در بخش کشاورزی، بانک کشاورزی تخصصی وجود دارد که باید ۱۰۰ درصد منابع مالی خود را در حوزه کشاورزی هزینه کند و طبق قوانین موجود، سایر بانک‌ها اعم از خصوصی، خصولتی و دولتی هم موظف هستند ۱۵ درصد از منابع مالی شان را در بخش کشاورزی هزینه کنند، اما تسهیلات و تشریفات و سخت گیری این بانک‌ها حتی بانک کشاورزی برای دادن تسهیلات به کشاورزان به‌اندازه‌ای است که کشاورز، روستایی و عشایر به زحمت می‌تواند از این تسهیلات استفاده بکند.

وی افزود: صندوق‌های تخصصی مثل صندوق مشترک استان‌ها سازمان نظام مهندسی کشاورزی که در حال افزایش منابع مالی است و انتظار می‌رود روزی به بانک تبدیل شود باید با کمترین تشریفات به کشاورز، دامدار و عشایر تسهیلات بدهد.

اگر این تشریفات و سخت گیری‌ها حذف شود مطمئنا شاهد تحول عظیمی در بهره‌وری و افزایش تولید خواهیم بود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، اعطای تسهیلات به کشاورزان و عشایر و روستاییان را ضروری دانست و افزود: ما انتظار داریم این صندوق منابع مالی خود را در حد چند هزار همت افزایش دهد که البته با مشترک شدن ۳۱ استان و اضافه شدن جنوب کرمان به عنوان سی و دومین استان می‌تواند به این امر کمک کند.

نکته‌ای که وجود دارد اینکه هنوز متولیان این صندوق با کمیسیون کشاورزی مجلس ارتباط نگرفته‌اند و هیچ جلسه‌ای برای معرفی و تبیین وظایف شان با کمیسیون نداشته‌اند.

مطمئنا وقتی اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی که همه این موارد را پوشش می‌دهد در جریان خدمات صندوق قرار بگیرند و برای اعضای کمیسیون مشخص شود که صندوق تسهیلات ارزان قیمت در اختیار تولیدکنندگان بخش کشاورزی قرار می‌دهد به طور قطع با تمام وجود از صندوق حمایت خواهند کرد.

ضرورت معرفی و تبیین اهداف و ماموریت‌های صندوق مشترک استان‌ها

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی نه تنها از صندوق مشترک استان‌ها حمایت می‌کند که در قوانین بعدی اگر ضرورت داشته باشد حتما نام صندوق را می‌آورند.

ما در بیشترین قوانینی که داریم نام سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی به عنوان مجری و به عنوان نهاد نظارتی بخش کشاورزی و کمک حال وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جهاد کشاورزی ذکر شده است.

به گفته اعظمی، صندوق مشترک استان‌ها باید با معرفی ظرفیت‌های خود به عرصه کشاورزی ورود کند تا کشاورزان از خدمات آن بهروه مند شوند.

بر این اساس، اولین گام صندوق مشترک، شناساندن خود و شرح وظایفش به کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس است تا کمیسیون از آن حمایت کند.

صندوق مشترک استان‌ها منابع مالی خود را افزایش دهد

اعظمی در ادامه با تاکید بر افزایش موجودی صندوق خاطر نشان کرد: باید موجودی صندوق به‌اندازه‌ای افزایش یابد که بتواند پاسخگوی نیاز کشاورزان باشد چرا که فقط کشاورزان جنوب کرمان در پاییز و زمستان به بیش از هزار میلیارد تومان منابع مالی نیازدارند این پول در بهار به صندوق برمی‌گردد که می‌توان از آن در کشت تابستان استفاده کرد و شهریور به صندوق باز می‌گردد در واقع باید این چرخه مالی را تکمیل کرد.

نکته بعدی که باید صندوق در نظر بگیرد این است که کشاورزان از جمله تولید کنندگان خرما، پسته و برنج به دلیل نبود منابع مالی مناسب، محصول خود را به بهای ناچیزی به دلالان و واسطه‌ها می‌فروشند تا بتوانند بدهی‌های خود را پرداخت کنند وقتی صندوقی باشد که بتواند با حداقل تشریفات و کمترین بهره این تسهیلات را در اختیار کشاورزان قرار بدهد کشاورز خرمایش را می‌گذارد درسردخانه تا ماه رمضان آن را به قیمت مطلوب بفروشد یا کشاورز می‌تواند با استفاده از این تسهیلات برنجش را در وقت مناسب بفروشد.

صندوق باید ظرفیت‌های خود را برای برطرف کردن این مشکلات ابتدا برای کمیسیون کشاورزی معرفی و تبیین کند و به این فرایند وارد شود ؛ سپس در استان‌ها و سازمان‌های جهاد کشاورزی و امور عشایر به این عرصه ورود کند.

استفاده از ظرفیت علمی مهندسان کشاورزی

این نماینده مجلس با اشاره به ظرفیت بالای دانش آموختگان رشته کشاورزی گفت: حدود ۱۵۰ هزار مهندس کشاورزی داریم که از این تعداد حداقل ۱۰۰ هزار نفر در بخش خصوصی کار می‌کنند تعداد زیادی از آنها عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی هستند و تعدادی از آنها نیز از سازمان‌ها و نهادهای ذیربط کشاورزی طرح و پروژه می‌گیرند و فعال هستند؛ صندوق با استفاده از ظرفیت این افراد می‌تواند در زمانی کوتاه به اهداف خودش برسد ما هم در کمیسیون کشاورزی به صندوق کمک می‌کنیم.

 برگزاری جلسه مشترک با کمسیون کشاورزی مجلس

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به درخواست صندوق برای برگزاری جلسه‌ای مشترک با کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: در حال حاضر، مجلس درگیر برنامه هفتم توسعه کشور است و این مبحث احتمالا تا پایان مهر ماه ادامه دارد. صندوق می‌تواند از همین حالا با دبیر کمیسیون برای برگزاری جلسه هماهنگی لازم را انجام دهد، تا برای برگزاری مجلس بعد از اتمام کار برنامه هفتم توسعه برنامه ریزی شود.

در جلسه مورد نظر که به صورت علنی و در حضور همه اعضای کمیسیون کشاورزی یا به صورت کارگروه برگزار می‌شود صندوق می‌تواند سیاست‌ها و اهداف خود را برای رییس و هیات رییسه کمیسیون کشاورزی و نمایندگانی که علاقه مند هستند معرفی و تبیین کند بعد از آن، رییس و اعضای هیات رییسه هم در مصاحبه‌هایشان و هم در استان‌هایشان از صندوق حمایت خواهند کرد.

اختصاص تسهیلات برای توسعه کارهای کوچک

اعظمی تصریح کرد: یکی از مواردی که برای توسعه کشاورزی به ذهن متبادر می‌شود توسعه کارهای کوچک با مبالغ بسیار کم است مثل صنایع دستی روستایی، نوغانداری و زنبورداری که معمولا پول زیاد نمی‌خواهد و کشاورز برای دریافت تسهیلات نباید منتظر تبصره ماده ۱۶ و ۱۸ باشد در چنین مواردی صندوق می‌تواند این تسهیلات را در اختیار کشاورزان متقاضی قرار بدهد و مشکلات آنها را برطرف کند و بستر توسعه کشاورزی و توانمندسازی روستاییان را فراهم سازد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.