کد خبر : 890
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۷:۴۸

عوارض تا ۸۰ درصدی بر صادرات غیرنفتی

عوارض تا ۸۰ درصدی بر صادرات غیرنفتی
عوارض تا ۸۰ درصدی بر صادرات غیرنفتی؛ گمرک ایران با ابلاغ پیوستی بر انواع کالاهای صادرات غیرنفتی ازجمله سنگ آهن، سنگ آلومینیوم و کنسانتره‌های آن و قراضه و ضایعات انواع فلزها تا ۸۰ درصد عوارض صادراتی تعیین کرده است.؛

عوارض تا ۸۰ درصدی بر صادرات غیرنفتی؛ گمرک ایران با ابلاغ پیوستی بر انواع کالاهای صادرات غیرنفتی ازجمله سنگ آهن، سنگ آلومینیوم و کنسانتره‌های آن و قراضه و ضایعات انواع فلزها تا ۸۰ درصد عوارض صادراتی تعیین کرده است.

به گزارش روستاآنلاین، افزایش عوارض صادراتی بر کالاهای غیرنفتی در حالی انجام می‌شود که میران صادرات این کالاها در یک‌سوم نخست ۱۴۰۲ حدود ۸ درصد و از نظر متوسط ارزش گمرکی بالغ‌بر ۹۲ دلار کاهش داشته است.

براساس این پیوست بخشنامه از جمله کالاهای مهمی که عوارض صادراتی آنها مشخص شده است شامل سنگ گچ ۱۰ درصد، گچ ۲ درصد، سنگ آهک ۵ درصد، کلینکر سیمان ۵ درصد، سیمان سفید ۰٫۵ درصد، سیمان‌کوره و سیمان پوزولانی ۵ درصد، سنگ آهن ۲۰ درصد، شمش آهن و فولاد ۱ درصد، کنسانتره آهن ۲۰ درصد، کنسانتره مس ۱۰ درصد، سنگ آلومینیوم و کنسانتره‌های آن ۲۰ درصد، سنگ سرب ۵ درصد، سنگ روی ۵ درصد، زغال سنگ ۲ درصد، شیشه به صورت کار نشده ۰٫۵ درصد و سنگ‌های گرانبها ۰٫۵ درصد تعیین شده است.

در پنج ماه نخست امسال، نیم درصد علی‌الحساب عوارض صادراتی از همه محصولات سیمانی، پتروشیمی و فلزی دریافت می‌شد.

حال و باتوجه به بخشنامه رسمی گمرک ایران درباه عوارض صادراتی، ارقامی از نیم‌ تا ۸۰ درصد برای محصولات مختلف تعیین شده است.

در کنار این موارد، عوارض صادراتی متانول ۰٫۵ درصد، پروپال و پروپانول ۲ درصد، پلی‌اتیلن ۰٫۵ درصد و پلی‌پروپیلن ۱۰ درصد در نظر گرفته شده است.

همچنین عوارض صادراتی قراضه و ضایعات چدن، ضایعات فولاد زنگ‌نزن، ضایعات آهن یا فولاد، ضایعات تراشکاری، ضایعات مس، ضایعات آلومینیوم و ضایعات روی بالغ‌بر ۸۰٫۵ درصد تعیین شده است.

کاهش ارزآوری صادراتی

گزارش ۴ ماهه نخست ۱۴۰۲ نشان از کاهش ۷٫۹ درصدی صادرات غیرنفتی به استثنای نفت خام، نفت کوره، نفت سفید و تجارت چمدانی نسبت به مدت مشابه پارسال دارد که به رقم ۱۵ میلیارد و ۹۰۶ میلیون دلار رسیده است.

علاوه‌بر این متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای صادراتی در چهار ماه نخست ۱۴۰۲ بالغ‌بر ۳۴۸ دلار و متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای وارداتی ۱۶۵۰ دلار بوده است در حالیکه متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای صادراتی در سال ۱۴۰۱ بالغ‌بر ۴۴۰ دلار و متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای وارداتی ۱۵۷۱ دلار بوده که نشان می‌دهد کالاهای صادراتی ایران با کاهش ارزش ۹۲ دلاری در هر تن روبه‌رو بوده‌اند.

حال با تعیین عوارض سنگین صادراتی از سوی گمرک و کاهش ارزش گمرکی هر تن کالای صادراتی در بازارهای جهانی، چشم‌انداز روشنی برای این موضوع وجود ندارد و صادرکنندگان به‌دلیل از دست دادن منافع خویش دیگر اقبالی برای تجارت نداشته و در عمل میزان ارزآوری کشور نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

عوارض تا ۸۰ درصدی بر صادرات غیرنفتی

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.