کد خبر : 739
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۸

امضای تفاهمنامه صندوق مشترک استان‌های سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی با سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برای افزایش بهره‌وری کشاورزان؛

تولید محصول استاندارد و حذف واسطه‌ها با هدف ارتقای معیشت کشاورزان اجرایی می‌شود

تولید محصول استاندارد و حذف واسطه‌ها با هدف ارتقای معیشت کشاورزان اجرایی می‌شود
تولید محصول استاندارد و حذف واسطه‌ها با هدف ارتقای معیشت کشاورزان اجرایی می‌شود، معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، قبل از امضای این تفاهمنامه که امروز در محل سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به امضا رسید، گفت: یکی از نقاط ضعفی که در مدیریت مصائب در کشور وجود دارد دانش محور نبودن مدیریت است، اگر مدیریت ما بر اساس دانش شکل بگیرد، می‌توانیم به اهداف بزرگ و بلندمدتی دسترسی پیدا کنیم.؛

تولید محصول استاندارد و حذف واسطه‌ها با هدف ارتقای معیشت کشاورزان اجرایی می‌شود، معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، پیش از امضای این تفاهمنامه که امروز در محل سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به امضا رسید، گفت: یکی از نقاط ضعفی که در مدیریت مصائب در کشور وجود دارد دانش محور نبودن مدیریت است، اگر مدیریت ما بر اساس دانش شکل بگیرد، می‌توانیم به اهداف بزرگ و بلندمدتی دسترسی پیدا کنیم.

به گزارش روستاآنلاین: دکتر مهیار نورعلی افزود: به همین منظور با دکتر سیامک جاهد، رئیس گروه برنامه‌ریزی روستایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور جلسه‌ای داشتیم که در خصوص بهره‌وری روستاییان برای افزایش تولید در کشاورزی راه حل ارایه دهند. مهندس ودود حیدری مقدم، مدیرعامل صندوق مشترک استان‌های سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی هم از این مساله حمایت کردند که منجر به این شد که تفاهم نامه‌ای را باهم امضاء و اجرا کنیم.

دکتر مهیار نورعلی، معاون سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور

وی با تأکید بر اجرای تفاهمنامه مذکور افزود: اگر بخواهیم در کشور به نقاط خوبی در کشاورزی برسیم حتما باید مدیریت دانشی در آن اثرگذار باشد. براین اساس، امیدوارم بتوانیم با ظرفیتی که نظام سازمان مهندسی کشور دارد و همچنین ظرفیت دانش آموختگان کشاورزی در کشور این مساله را با روستاییان کشور مطرح کنیم و از آنها بخواهیم که فعالیت‌های خود را در این قالب انجام دهند.

اجرای فرمول دانش مزد محوری در روستاها برای افزایش بهره‌وری

مهندس ودود حیدری مقدم، مدیرعامل صندوق مشترک استان‌های سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی

در ادامه این نشست، مدیرعامل صندوق مشترک استان‌های سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور با تشکر از سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برای درک مشکلات بخش کشاورزی در روستاها و همکاری با این صندوق گفت: بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری، رشد تولید مهم است و همه می‌دانیم که رشد تولید به هیچ عنوان در شهرها صورت نمی‌گیرد.

می‌توان عملیات دانشی و پیشبرد اهداف آن را در شهر برنامه‌ریزی کرد اما اجرای آن باید در روستاها صورت گیرد.

ودود حیدری مقدم با بیان اینکه بر این اساس برنامه‌ای را پیش‌بینی کردیم که در حال حاضر بخشی از آن اجرا شده است، ادامه داد: بسیاری از فعالان حوزه کشاورزی تمایل دارند در روستاها خدمت کنند، اما به دلیل نبود یک پایگاه مستقیم در روستا عملا نمی‌توانند آن طور که باید موفق شوند. ما قصد داریم به کمک شما و دهیاران روستاها، در اکثر روستاهای کشور یک پایگاه ایجاد کنیم. هدف از ایجاد این پایگاه در وهله اول ایجاد یک رفاقت با کشاورز و روستایی است.

وی افزود: خیلی از موضوعات مطرح می‌شود اما به دلیل اینکه این موضوعات گاه اجرایی نمی‌شوند، کشاورزان را در روستاها به سمت ناامیدی سوق می‌دهد. از این رو، هدف ما این است که اول به کشاورز بگوییم که در کار کشاورزی، ما حقوق بگیر نیستیم و هزینه‌ای را به شما تحمیل نمی‌کنیم بلکه به کمک شما فرمول دانش مزد محوری را در روستاها اجرا خواهیم کرد، به طوری که بتوانیم از امکاناتی که کشاورز در زمین خود دارد، میزان افزایش بهره‌وری تولید را زیاد کنیم و از میزان افزایش تولید، مزد خود را دریافت کنیم. بنابراین، اولین کار در روستاها فرمول اجرایی کارمزد محوری در راستای مهندسان کشاورزی است که می‌خواهند در آنجا مشغول شوند.

راه اندازی پلتفرم مجازی کشاورزی برای تولید محصولات استاندارد

مدیرعامل صندوق مشترک استان‌های سازمان نظام مهندسی کشاورزی تصریح کرد: دومین کار در این زمینه، راه اندازی پلتفرم مجازی کشاورزی است که اکنون روی این پلتفرم در ایران کار شده و جواب هم داده است. به گفته حیدری مقدم، این پلتفرم به دولت و همه کسانی که دغدغه کشاورزی قراردادی دارند کمک می‌کند تا کشاورز محصولات خود را بر اساس استانداردی برای بازرگان تولید کند که محصول روی دستش نماند.

مهندس حیدری مقدم با تاکید بر اینکه در مرحله دوم موضوع کشاورزی قراردادی را داریم که می‌خواهیم در روستاها به درستی اجرایی شود، اظهار کرد: با اجرایی شدن کشاورزی قراردادی، الگوی کشت که چندین سال است دغدغه مسئولان دولت است به خودی خود اجرا خواهد شد. یعنی مشخص می‌شود که چه محصولی بر اساس چه استانداردی تولید می‌شود.

وی افزود: ما با ورود به روستاها می‌توانیم به کمک دهیاران کشاورزان را شناسایی کنیم و بعد از شناسایی کشاورزان، برای ایجاد و بهره‌وری آن مکان بتوانیم به کمک دهیاری‌ها از سرمایه مستقیم صندوق استفاده کنیم.

تولید پایدار، افزایش عملکرد و برنامه ریزی برای کشت و اقتصادی کردن گیاهان

رئیس گروه برنامه‌ریزی روستایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور از دیگر حاضران در این نشست نیز اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های روستاییان در راستای امنیت غذایی و بهبود معیشت آنها بحث افزایش تولید کشاورزی است که در این راستا در سازمان نظام مهندسی کشاورزی، طرح موضوع شد و محورهای مطرح شده نیز افزایش توانمندسازی و دانش روستاییان تعیین شد.

سیامک جاهد تصریح کرد: هدف نهایی ما این است که کشاورزی را به سمت تولید پایدار و افزایش عملکرد و برنامه ریزی برای نوع کشت و اقتصادی کردن گیاهان پیش ببریم و با حذف واسطه‌ها بتوانیم رابط مستقیمی میان تولیدکننده و بازار پیدا کنیم که هم قیمت و هم ضایعات بخش کشاورزی کاهش یابد تا به نتیجه مطلوب دست یابیم.

هر دهیاری یک مرکز خدمات کشاورزی می‌شود

معاون آموزش سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور گفت: یکی از مشکلات اساسی که در مدیریت مبتنی بر دانش در کشور وجود دارد،موازی کاری است که به قول معروف یک شلیک قوی است که با هدف خاصی انجام نمی‌شود.

در بحث آموزش روستاییان هم با این مشکل مواجه بوده ایم. جای خوشبختی دارد این تفاهم نامه‌ای که در حال امضاء است و امیدواریم اجرایی شود در حد تفاهم‌نامه نماند و مانع مشکلات موجود شود.

دکتر امیرخراسانی با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی بزرگترین مرجع تخصصی در بخش کشاورزی کشور است، ادامه داد: برای اجرایی و عملیاتی شدن اهداف این سازمان یک شبکه سراسری در همه استان‌ها فراهم شده است. به گفته وی، بیش از ۲۵۰۰ مرکز غیر دولتی درسراسر کشور وجود دارد که در هر یک از این مراکز به طور میانگین ۵ متخصص حضور دارد ؛ این به معنای آن است که یک جمعیت علمی بسیار خوب و توانمند در سراسر کشور وجود دارد که هدایت عملیات را در روستاها که با فقر دانش مواجه هستند به عهده می‌گیرند. در حال حاضر، صاحبان دانش در جایی هستند که کار نیست و از سوی دیگر، در جایی که کار هست صاحبان دانش حضور ندارند.

وی افزود: طی سیاست گذاری‌هایی که در سازمان نظام مهندسی با تمرکز بر دهیاری‌ها و روستاها انجام شد، مشوق‌های خوبی سازمان برای اعضای تحصیل کرده در نظر گرفته شد تا در مراکز مورد نظر مستقر شوند و کار کنند. بر اساس این طرح ما قصد داریم که هر دهیاری یک مرکز خدمات کشاورزی باشد تا با توجه به قابلیت‌هایی که دهیاری‌ها دارند و اعتمادی که به آن‌ها وجود دارد، کارشناسان سازمان بتوانند از امکانات آن‌ها استفاده کنند و به روستاییان خدمات لازم را ارایه دهند.

معاون آموزش سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور با بیان اینکه این سازمان حدود ۳۰۰ هزار عضو دارد و چند سال است که اعضای این سازمان طی یک فرایند تعریف شده از طریق برگزاری مستمر دوره‌های آموزشی مهارت محور و اشتغال زا، به عضویت سازمان در می‌آیند، خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۰ یک طرح مردمی در مراکز مهارت محور دوره‌های آموزشی به صورت رایگان برگزار شد تا اعضا بتوانند مهارت‌هایی را در واحدهای تولیدی به شیوه استاد شاگردی کسب کنند و در همین راستا، بیش از هزار مرکز توان افزایی در این خصوص داشته‌ایم که از خود مردم بوده تا بتوانند نقصی که در آموزش دانشگاه‌ها وجود دارد در سازمان نظام مهندسی برطرف شود و بر مبنای نیاز بازار آماده شوند.

خراسانی در ادامه گفت:‌ما اکنون نزدیک به ۶۰ هزار عضو واجد شرایط داریم که دارای پروانه فعالیت معتبر هستند. بخش ارجاع کار به مهارت آموزان را نیز داریم که در این زمینه در صدور مجوزها در بخش دام و طیور و گلخانه و پرورش قارچ و غیره به بهره‌برداران داده می‌شود. همچنین در سازمان نظام مهندسی کشاورزی زیرساخت‌های خوبی به لحاظ آموزشی فراهم شده است که هم می‌توانیم به صورت مجازی و هم حضوری با کمک مربیان و بانک اطلاعاتی بسیار خوبی که علاوه بر دانش علمی به دانش فنی نیز مجهز هستند، این آموزش‌ها را ارایه دهیم.

تبدیل اقتصاد کشاورزی سنتی به صنعتی و پیشرفته

دکتر ولی‌الله آقایارزاه، مشاور ویژه اقتصادی مدیرعامل صندوق مشترک استان‌های سازمان مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور

مشاور ویژه اقتصادی مدیرعامل صندوق مشترک استان‌های سازمان مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور هم پیش از امضای تفاهمنامه گفت: می‌خواستم به مطلبی اشاره  کنم که تا به حال مغفول مانده و برای همه اهمیت دارد و آن رشد و پیشرفت اقتصادی است که در روستاهای کشور آغاز شده و تداوم دارد.

دکتر ولی‌الله آقایارزاده افزود: نکته‌ای که در هفت الی هشت ماه گذشته مهندس حیدری مقدم و  دکتر رمضان‌نژاد با جدیت پیگیر آن بودند بحث توکنایز مالی است که امروز از طریق مهندسین کشاورزی و سازمان نظام مهندسی و صندوق مشترک استان‌های سازمان مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور پیگیری می‌شود تا بتوانیم اقتصاد کشاورزی را از اقتصاد سنتی خارج کنیم و به سمت اقتصاد صنعتی و پیشرفته سوق دهیم.

وی تصریح کرد: استفاده از دانش و توانمندی‌های مهندسان کشاورزی که دکتر نور علی و  مهندس حیدری مقدم هم بر آن تاکید کردند در دستور کار قرار دارد و باید این روند رشد پیدا کند و ارتقا یابد. موضوع دیگری که بسیار حایز اهمیت است و به نظر من بیشتر دیده خواهد شد استفاده از پلتفرمی است که ذیل سازمان نظام مهندسی راه‌اندازی شد که تا امروز و طی همه این سال‌ها مغفول مانده بود.

به گفته آقایارزاده، این پلتفرم به سادگی در دسترس و قابل استفاده برای اقشار کشاورزی و روستاییان است.

امضای تفاهمنامه صندوق مشترک استان‌های سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی با سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌ها برای افزایش بهره‌وری کشاورزان
امضای تفاهمنامه صندوق مشترک استان‌های سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی با سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌ها برای افزایش بهره‌وری کشاورزان
امضای تفاهمنامه صندوق مشترک استان‌های سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی با سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌ها برای افزایش بهره‌وری کشاورزان
امضای تفاهمنامه صندوق مشترک استان‌های سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی با سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌ها برای افزایش بهره‌وری کشاورزان
امضای تفاهمنامه صندوق مشترک استان‌های سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی با سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌ها برای افزایش بهره‌وری کشاورزان
امضای تفاهمنامه صندوق مشترک استان‌های سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی با سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌ها برای افزایش بهره‌وری کشاورزان
امضای تفاهمنامه صندوق مشترک استان‌های سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی با سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌ها برای افزایش بهره‌وری کشاورزان

گزارش تصویری

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.