کد خبر : 4117
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۹

حکمرانی آب از تمهیدات برنامه هفتم توسعه برای کاهش اثرات تغییر اقلیم است

حکمرانی آب از تمهیدات برنامه هفتم توسعه برای کاهش اثرات تغییر اقلیم است
رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: مدیریت و بهره‌وری منابع آبی از تدابیر مهم در برنامه هفتم توسعه است که به کاهش تاثیرات تغییر اقلیم کمک می‌کند.؛

 

به گزارش روستا انلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهادکشاورزی، سیدمجتبی خیام‌نکویی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ما در حاشیه هفتمین کنفرانس ملی حفاظت خاک و آبخیزداری با محوریت پیامدهای تغییر اقلیم بر کشاورزی و منابع طبیعی، افزود: یکی از مهمترین تاثیرات تغییر اقلیم، گسترش خشکسالی و کاهش منابع آبی است و یکی از تمهیداتی که در برنامه هفتم توسعه اندیشیده شده، حکمرانی درست در زمینه آب است.

وی اظهار داشت: در این راستا، وزارت جهادکشاورزی از دو سال پیش برنامه‌ریزی برای تدوین الگوی کشت را به طور جدی آغاز کرده است و سال گذشته الگوی کشت در حوزه زراعت آماده و ابلاغ شد و امسال نیز پیش‌بینی می‌کنیم الگوی کشت در حوزه باغی نهایی شود.

خیام‌نکویی با بیان این که الگوی کشت در حوزه باغی اکنون در حال ویرایش نهایی با همکاری معاونت امور باغبانی است، اعلام کرد: سال آینده تدوین الگوی تولید در بخش های دام، طیور و شیلات را در دستور کار داریم.

وی در همین حال گفت: ایران 11 اقلیم از 13 اقلیم جهان را دارد و از این رو ظرفیت‌های دیگری برای کاهش تاثیرات تغییر اقلیم می‌تواند در این برنامه و مجموعه سیاست‌های بالادستی گنجانده شود.

معاون وزیر جهادکشاورزی ادامه داد: در حوزه تغییر اقلیم مباحثی همچون آبخیزداری، آبخوانداری و نقش تحقیقات می‌تواند پررنگ‌تر دیده شود و مورد توجه قرار گیرد.

وی در پاسخ به پرسش دیگر درباره وضعیت اعتبار تغییر اقلیم در بودجه 1403 گفت: در مجموعه سازمان تات برای تغییر اقلیم در بودجه 1403 اعتباری دیده نشده است، در حالی که ما حداقل سه موسسه تحقیقاتی از جمله پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری، موسسه تحقیقات جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری و معاونت آب و خاک داریم که فعالیت‌ها و تحقیقات آنان به طور مستقیم و غیرمستقیم با حوزه تغییرات اقلیمی ارتباط دارد.

خیام‌نکویی درباره کاهش گازهای گلخانه‌ای اذعان داشت: طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت از مهمترین طرح‌ها برای کاهش گازهای گلخانه‌ای و ترسیب کربن است که با مشارکت موسسه تحقیقات جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در حال اجرا است و می‌تواند جایگاه ایران را در ترسیب کربن در جهان بهبود بخشد.

وی در مورد موضوع ردیابی کربن در کشور نیز تصریح کرد: این کار باید در سطح یک کمیته ملی و در تعامل با معاونت‌های اجرایی صورت گیرد و در راس آن وزارت جهاد کشاورزی باشد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.