کد خبر : 2944
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۲

اقتصادی کردن و ارتقای شاخص‌های سودمندی در نوغانداری با رویکرد دانش‌بنیان و فناورانه

اقتصادی کردن و ارتقای شاخص‌های سودمندی در نوغانداری با رویکرد دانش‌بنیان و فناورانه
رئیس مرکز تحقیقات ابریشم کشور گفت: اجرای پروژه کشت مخلوط در میان ردیف‌های توت و توجه به محصولات جانبی نوغانداری در راستای ارتقای شاخص‌های سودمندی در هر واحد بهره‌بردار منجر به اقتصادی شدن نوغانداری خواهد شد.؛

 

رئیس مرکز تحقیقات ابریشم کشور گفت: اجرای پروژه کشت مخلوط در میان ردیف‌های توت و توجه به محصولات جانبی نوغانداری در راستای ارتقای شاخص‌های سودمندی در هر واحد بهره‌بردار منجر به اقتصادی شدن نوغانداری خواهد شد.

به گزارش روستا آنلاین ، به نقل از وزارت جهاد کشاورزی ،رضا صورتی زنجانی رئیس مرکز تحقیقات ابریشم کشور در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اهمیت شکل‌گیری این مرکز، گفت: مرکز تحقیقات ابریشم کشور، تمرکز بر تولید محصولات جانبی و فناورانه حوزه نوغانداری را در کنار محصولات اصلی با رویکرد دانش‌بنیانی در اولویت برنامه‌های ۴ ساله خود قرار داده است تا هدف ارتقای بهره‌وری در توتستان‌ها و اقتصادی شدن نوغانداری محقق شود.

 

رئیس مرکز تحقیقات ابریشم اعلام کرد: تمرکز بر محصولات جنبی و فناورانه به ویژه در حوزه‌های غذایی و بهداشتی – آرایشی در کنار محصولات اصلی می‌تواند شاخص‌های سودمندی پولی را در هر واحد بهره‌بردار برای نوغانداران به طور معنی‌داری افزایش دهد.

 

وی همچنین با اعلام این رویکرد افزود: پیرو یک پروژه اصلاح نژادی به همت پژوهشگران داخلی که حدود ۱۰ سال به طول انجامید، از سال ۱۴۰۱، هشت هیبرید جدید کرم ابریشم اصلاح شده در سطوح اجداد به خط تولید تجاری کشور معرفی شدند که می‌توانند طی سال‌های آینده منجر به جهش تولید معنی‌دار و نیز تحول اساسی در حوزه شود.

 

صورتی زنجانی خاطرنشان کرد: ۸ واریته تخم نوغان جدید داخلی علاوه بر شاخص‌های کیفی که به لحاظ فنی در نخ استحصال شده برای صنعت فرش دارای اهمیت ویژه است، به لحاظ کمی نیز حداقل ۱۵ درصد محصول پیله بیشتری را طی یک دوره پرورش تولید می‌کند.

 

وی افزود: در همین راستا نوغانداران از سال ۱۴۰۳ به صورت محدود و از سال ۱۴۰۴ به طور انبوه از تخم نوغان اصلاح شده داخلی و پرمحصول منتفع خواهند شد.

 

صورتی زنجانی اضافه کرد: برای اجرای این پروژه تحقیقاتی طی دو فاز عملیاتی که ده سال به طول انجامید تا آزمایش‌های سازگاری آنها در استان‌های نوغان‌خیز و در نهایت معرفی به خط تولید، حداکثر ۲۰۰ میلیون تومان هزینه شده در حالی که ارزش افزوده بدست آمده برای نوغانداران که اغلب از اقشار کمتر برخوردار جامعه هستند، تنها در خصوص محصول پیله تولید شده، سالانه بیش از ۷۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

 

وی گفت: این میزان ارزش افزوده ریالی به تدریج و با افزایش میزان تولید تخم نوغان داخلی طی هر سال افزایش خواهد یافت. از طرف دیگر چون در حال حاضر میزان تولید پیله کشور تکافوی نیاز صنعت فرش را ندارد لذا افزایش تولید در این حوزه نه تنها خوداتکایی بیشتر را رقم می‌زند، بلکه کاهش واردات نخ ابریشم از خارج، صرفه‌جویی ارزی متاثر از میزان کاهش واردات پیله و نخ ابریشمی را منضم به ایجاد اشتغال پایدار به دنبال خواهد داشت.

 

رئیس مرکز تحقیقات ابریشم با اذعان به این که بسیاری از نوغانداران بعد از هرس خرداد ماه ممکن است از توتستان خود استفاده بهینه‌ای نداشته باشند، از اجرای موفق پروژه کشت مخلوط (Intercropping) به منظور افزایش بهروری توتستان‌ها خبر داد که می‌تواند به عنوان یک راهکار جدید با دو کشت تابستانه و پاییزه محصولات زراعی و علوفه‌ای در میان ردیف‌های توت، بهره‌وری زمین (LER) را به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش دهد.

 

وی اعلام کرد: کشت مخلوط یک روش جدید و عملیاتی است که باید توسط مروجان ما در عرصه‌های نوغانداری برای اقتصادی کردن توتستان‌ها ترویج و تبلیغ شود.

 

صورتی افزود: کشت محصولات بازارپسند اعم از علوفه‌ای و زاراعی هم ارزش افزوده ایجاد می‌کند و هم شاخص بهره‌وری زمین را افزایش می‌دهد.

 

رئیس مرکز تحقیقات ابریشم کشور در پایان گفت: به منظور ارتقای خط تولید تخم نوغان کشور و زیرساخت‌های مرکز تحقیقات ابریشم برای تولیدات فناورانه و دانش‌بنیانی که موضوع گردشگری در حوزه ابریشم نیز پیگیری می‌کند، در حال حاضر سه قرارداد و توافق‌نامه با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی تدوین و تقدیم دفتر حقوقی سازمان تات شده که در نهایت به استقرار چندین استارتاپ فناورانه و نیز یک شرکت دانش‌بنیان در مرکز تحقیقات ابریشم کشور خواهد انجامید.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.