کد خبر : 4579
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۵

تحقق پایداری و تاب‌آوری ذخایر آبزیان با ماهیگیری مسوولانه

تحقق پایداری و تاب‌آوری ذخایر آبزیان با ماهیگیری مسوولانه
از نگاه سازمان شیلات ایران، دریانوردانی که با رعایت آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های کارشناسی و فنی، برای پایداری و تاب‌آوری ذخایر تلاش می‌کنند، نمونه هستند.؛

 

به گزارش روستا انلاین به نقل از روابط عمومی سازمان شیلات ایران، معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران در مراسم گرامیداشت روز جهانی دریانورد ضمن تبریک این روز به همه دریانوردان به ویژه دریانوردان صیاد که علاوه بر دریانوردی از دریا برای تامین غذای مردم تلاش می‌کنند، گفت: این عزیزان، با تسلط و مهارت در این حوزه، رعایت اصول آن و انجام کار پرمشقت، تلاش می‌کنند تا بتوانند غذای سالم برای سفره همه مردم را تامین کنند.

سیدحسین حسینی افزود: دریانورد و صیاد نمونه کسی است که بتواند از انفالی که به صورت امانت در اختیار دارد، مسوولانه استفاده کرده و همچنین صیانت از انفال را ترویج کند.

وی ادامه داد: از نگاه سازمان شیلات ایران، دریانوردانی که با رعایت آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های کارشناسی و فنی، برای پایداری و تاب‌آوری ذخایر تلاش می‌کنند، نمونه هستند.

حسینی با اعلام اقدامات مثبتی که در دولت مردمی سیزدهم در حوزه دریا به ویژه در حوزه صید و صیادی صورت گرفت، افزود: با همکاری دولت و مجلس شورای اسلامی، سخت و زیان‌آور بودن شغل صید و صیادی در مهر ماه سال گذشته به تصویب رسید که اتفاق مبارکی است.

وی ادامه داد: در بین 32 کشور فعال در اقیانوس‌ها، جمهوری اسلامی ایران به دلیل برخی مسایل از حق واقعی محروم بود، که در دولت سیزدهم، علاوه بر تامین مالی و انتقال آن برای حق عضویت، میزان پایبندی از زیر 50 درصد به 74 درصد رسید.

رئیس سازمان شیلات ایران درباره وضعیت شناورها گفت: تعداد شناورهای ثبت و تایید شده از 800 به 1075 شناور رسید و با اضافه کردن 275 شناور جدید، در اقیانوس هند، رتبه دوم را با صید 196 هزار تنی اخذ کردیم.

وی در ادامه تصریح کرد: برای بهره‌برداری پایدار، 5 هزار سازه دریایی در دریاها مستقر شده است و تکثیر و رهاسازی 450 میلیون قطعه بچه ماهی در سال جاری رقم خورد.

حسینی از رشد 50 درصدی در صادرات و ارزآوری 210 هزار تنی آبزیان خبر داد و گفت: تراز مثبت 60 میلیون دلاری دستاوردی است که توسط صیادان، آبزی‌پروران و حمایت ویژه دولت سیزدهم حاصل شد.

وی افزود: علاوه بر بهره‌برداری از منابع طبیعی، پایه زیستی در حوزه دریا نیز با پرورش ماهیان اتفاق افتاد که این امر یکی این مهم‌ترین اقدامات برای خوداتکایی در سازه‌های دریایی و صید و صیادی است.

رئیس سازمان شیلات ایران از خوداتکایی 85 درصدی تجهیزات پرورش ماهی در قفس خبر داد و گفت: طی همکاری‌های خوبی که با دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان داشتیم، استقرار قفس‌های غوطه‌ور و نیمه غوطه‌ور که ویژه دریاهای بزرگ است به صورت پایلوت عملیاتی شد.

وی با اشاره به اجرای دو مگاپروژه 5 هزار تنی معادل 60 درصد تولید صید در دریای خزر ادامه داد: جذب بیش از 30 همت که 11.8 همت آن در سال 1401 و 18.9 همت آن در سال 1402 در حوزه سرمایه‌گذاری انجام شد از مهمترین دستاوردهای سازمان شیلات در دولت سیزدهم است که از این رقم بیش از 95 درصد سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی بود، رکورد 12 برابری جذب سرمایه‌گذاری را در دولت سیزدهم به خود اختصاص داد.

حسینی افزود: امسال اولین سالی است که بعد از ابلاغ سیاست‌های مهم و ارزشمند مقام معظم رهبری در حوزه توسعه اقتصاد دریامحور گردهم آمدیم.

وی در پایان تصریح کرد: با دستیابی به هدف سند امنیت غذایی که تولید 1.4 میلیون تنی آبزیان با رشد 5.8 درصد را نشان داد، رسیدن به تولید 2.6 میلیون تنی دور از دسترس نیست.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.