کد خبر : 4513
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۳

افزایش 11 درصدی صادرات محصولات لبنی در سال گذشته

افزایش 11 درصدی صادرات محصولات لبنی در سال گذشته
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی گفت: براساس گزارش فائو، ایران با تولید سالانه بیش از 12 میلیون تن شیر در رتبه 23 جهان قرار دارد.؛

 

به گزارش روستا انلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهادکشاورزی، محمدابراهیم حسن‌نژاد در گفت و گو با خبرنگار ما ضمن بیان این مطلب افزود: ایران در زمان پیروزی انقلاب اسلامی با تولید سالانه حدود 260 هزار تن شیرخام، وارد کننده لبنیات بود، اما با اجرای برنامه‌های متنوع اصلاح نژادی و توسعه‌ای، امروزه با تولید بیش از 12 میلیون تن شیر به صادر کننده لبنیات تبدیل شده است.

وی میزان تولید شیر خام در سال 1400 را 11 میلیون و 49 هزار تن، سال 1401 حدود 11 میلیون و 648 هزار تن و در سال گذشته بیش از 12 میلیون تن عنوان کرد.

حسن‌نژاد خاطرنشان کرد: صادرات محصولات لبنی در سال 1402 در مقایسه با مدت مشابه با سال گذشته، 14 درصد افزایش وزنی داشته و به وزن 496 هزار تن رسیده است.

وی ادامه داد: صنعت تولید شیر خام جزو مشاغل بااهمیت از جهت میزان تولید و اشتغال است که ‌در مجموع حدود 120 هزار نفر به صورت مستقیم و 480 هزار نفر غیرمستقیم در آن مشغول به کار هستند.

معاون وزیر جهادکشاورزی گفت: به طورکلی در زنجیره تولید شیر از شیرخام تا محصول لبنی نزدیک به دو میلیون نفر فعالیت می‌کنند.

وی میزان مصرف سرانه شیر را یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی کشورها دانست و تصریح کرد: میزان مصرف سرانه شیر کشور برای هر نفر در سال 1357 حدود 7.3 کیلوگرم بوده که در سال 14۰۲ این عدد به 113 کیلوگرم رسیده است که با مصرف سرانه بیش از 300 کیلوگرم در کشورهای توسعه یافته فاصله زیادی دارد.

در همین حال تکمیل ظرفیت‌های غیرفعال و نیمه فعال گاوداری (شیری) را از اهداف توسعه‌ای در حوزه تولید شیر عنوان کرد.

وی افزایش نسبت گاوهای اصیل غیرهلشتاین همچون جرزی، سیمنتال، مونت بلیارد را از یک درصد در سال 1391 به 13 درصد در سال 1406 و افزایش تولید شیر بز با به‌گزینی و ورود مواد ژنی جدید را از دیگر اهداف توسعه‌ای در این بخش عنوان کرد.

حسن‌نژاد تاکید کرد: برای پایداری تولید شیرخام، کنترل عرضه و تقاضا در بازار و همچنین جلوگیری از به خطر افتادن سلامت جامعه باید تداوم صادرات شیرخشک، احیای توزیع شیر مدارس، توزیع سه قلم محصولات لبنی یارانه‌دار (شیر استریل، پنیر UF و ماست کم چرب) در قالب کارت الکترونیکی در دستور کار قرار گیرد.

وی سنتز نژاد گاو کشور، اصلاح نژاد و ساماندهی گاوهای بومی، توسعه نژادهای دو منظوره، ژنومیک و تشکیل پایه‌های ژنتیکی و توسعه و بهبود زنجیره‌های تولید و عرضه شیر را از جمله پروژه‌های موثر برای افزایش تولید شیر برشمرد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.