کد خبر : 4434
تاریخ انتشار : یکشنبه ۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۸

اجرای ۱.۴ میلیون هکتار بیابانزدایی در ایران پس از انقلاب

اجرای ۱.۴ میلیون هکتار بیابانزدایی در ایران پس از انقلاب
رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: ۱.۴ میلیون هکتار بیابانزدایی پس از انقلاب اسلامی در ایران انجام شده است.؛

 

به گزارش روستا انلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهادکشاورزی، عباسعلی نوبخت امروز یکشنبه در مراسم گرامیداشت روز جهانی مقابله با بیابانزایی افزود: در این مدت نزدیک به ۲۸۰ هزار هکتار از طریق عملیات مالچ‌پاشی در کشور با بیابانزایی مقابله شده است.

وی خاطرنشان کرد که قدمت مقابله با بیابانزایی به سال ۱۳۳۷ برمی‌گردد.

نوبخت، بیابانزایی را تهدید جدی برای امنیت زیستی و توان تولید در جهان دانست و اظهار داشت: ۵ میلیارد هکتار از اراضی جهان در ۱۱۰ کشور با پدیده بیابانزایی روبرو است و این در حالی است که کمبود آب شیرین نیز وجود دارد.

وی خشکی پوشش گیاهی، افت آب‌های زیرزمینی، فرسایش خاک، افزایش سیل، مهاجرت اکولوژیک و فقر را از عوارض بیابانزایی برشمرد.

معاون وزیر جهادکشاورزی در همین حال تاکید کرد که با مشارکت مردمی، بکارگیری دانش، هوش مصنوعی و برنامه‌ریزی می‌توان با این پدیده مقابله کرد.

وی جنگل‌کاری و توسعه پوشش گیاهی را یکی از راهکارهای مقابله با بیابانزایی نام برد و گفت: اگر در استان‌های خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان جنگل‌کاری صورت گیرد، می‌توانیم تا ۲۰ درصد رطوبت را افزایش دهیم و حدود ۳ درجه سانتی‌گراد درجه حرارت را کاهش دهیم.

وی آبخوانداری و آبخیزداری را از دیگر راهکارها عنوان و تصریح کرد: مطالعات نشان می‌دهد که هر هکتار آبخوانداری سالانه یک هزار مترمکعب آب و هر هکتار آبخیزداری ۵۳۰ متر مکعب آب را در خود ذخیره می‌کند که در مجموع ۷۲ میلیارد متر مکعب آب در سال می‌شود.

نوبخت افزود: اگر سالانه ۵۰ میلیارد متر مکعب آب به آبخوان‌های کشور اضافه شود، ما می‌توانیم ظرف سه سال بدهی ۱۵۰ میلیارد متر مکعبی آب آبخوان‌ها را پرداخت کنیم.

بنابراین گزارش، جمعی از سفرای کشورهای خارجی، نماینده برنامه عمران سازمان ملل متحد و سرپرست دفتر یونسکو در سازمان ملل متحد در این مراسم حضور داشتند.

همچنین در این مراسم از برخی از روسای ادارات بیابانزدایی استان‌های بیابانی و نمایندگان جوامع محلی طرح ترسیب کربن با اهدای لوح تقدیر شد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.