کد خبر : 4260
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۴

بررسی پتانسیل‌های آبزی‌پروری استان کرمانشاه در بازدید معاون وزیر جهاد کشاورزی

بررسی پتانسیل‌های آبزی‌پروری استان کرمانشاه در بازدید معاون وزیر جهاد کشاورزی
معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران در سفر دو روزه به استان کرمانشاه به مناسبت هفته جهاد کشاورزی، ضمن بازدید از پتانسیل‌های آبزی‌پروری استان، بر توسعه بازار محصولات شیلاتی، ایجاد مراکز تکثیر و فرآوری آبزیان و تکمیل زنجیره ارزش و ایجاد بازارچه‌های برون‌مرزی و صادراتی تاکید کرد.؛

 

به گزارش روستا انلاین به نقل از سازمان شیلات ایران، سیدحسین حسینی به نمایندگی از وزیر جهاد کشاورزی در سفر به استان کرمانشاه به مناسبت هفته جهاد کشاورزی، از مجتمع پرورش ماهی ریجاب شهرستان دالاهو، کارگاه تکثیر میگوی آب شیرین و مجتمع پرورش ماهی گرمابی طرح شهدا شهرستان قصرشیرین، مجتمع‌های پرورش ماهی سردآبی مکانیزه و سرچشمه داریان شهرستان پاوه و طرح مجتمع پرورش ماهی سردآبی سفیدبرگ شهرستان جوانرود بازدید کرد.

 

بازدید از مجتمع پرورش ماهی ریجاب شهرستان دالاهو

در پنجمین روز از هفته جهادکشاورزی سیدحسین حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران به همراه دکتر قربانزاده مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بودجه سازمان شیلات ایران، مهندس صحرایی مدیرکل شیلات استان کرمانشاه و همراهی جمعی از مسوولان ستادی و استانی و شرکت‌های وابسته از استان کرمانشاه، از مجتمع پرورش ماهیان سردآبی سراب الوند ریجاب واقع در شهرستان دالاهو بازدید کرد.

در این بازدید معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران، ضمن بررسی مراحل برق‌رسانی فشار متوسط ۲۰ کیلوولت مزارع پرورش ماهی ریجاب، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های صنعت آبزی‌پروری این منطقه را از نزدیک مورد مشاهده قرار داد.

حسینی مکانیزه شدن و استفاده از ماشین‌آلات پیشرفته برای توسعه و تولید پایدار در کنار حفظ شرایط زیست‌محیطی که لازمه آن نیز دسترسی به برق است، را از ضروریات مهم منطقه دانست. “طرح برق‌رسانی ریجاب” با تلاش‌های صورت گرفته در دولت رئیس‌جمهور شهید دکتر رئیسی و با تخصیص اعتبارات لازم و سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد تومانی مراحل پایانی خود را می‌گذراند.

وی ابراز امیدواری کرد؛ اتصال صنعت پرورش ماهی ریجاب به برق باعث تجهیز مزارع به ماشین‌آلات مختلفی همچون انواع هواده، سیستم‌های تهویه، برگشت آب، ضدعفونی و … می‌شود که در کنار افزایش ایمنی تولید سبب افزایش تولید در واحد سطح و پایداری چرخه حیاتی اقتصاد منطقه خواهد شد.

 

بازدید از کارگاه تکثیر میگوی آب شیرین و مجتمع پرورش ماهی گرمابی طرح شهدا شهرستان قصرشیرین

معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران در این سفر، از وضعیت آبزی‌پروری و زیرساخت‌های شیلاتی شهرستان قصرشیرین بازدید کرد و از نزدیک در جریان وضعیت تولید قرار گرفت.

وی در پنجمین روز از هفته جهاد کشاورزی و نخستین روز از سفر خود بعد به شهرستان قصرشیرین، از کارگاه تکثیر میگوی بزرگ آب شیرین به عنوان تنها مرکز فعال در سطح کشور با ظرفیت تولید سالانه حداقل 5 میلیون قطعه پست لارو میگو بازدید کرد. این کارگاه در سال جاری نیز در حفظ ذخیره ژنتیکی فعالیت می‌کند.

حسینی در ادامه این سفر، از مجتمع 8 هزار هکتاری پرورش ماهی و میگو شهدا در جنوب شرقی شهرستان قصرشیرین که در حال حاضر با بهره‌‌برداری از فازهای اول و سوم، از بزرگترین مجتمع‌های آبزی‌پروری در کشور است و در سال گذشته تولید 5 هزار تن ماهیان گرمابی در بین استان‌های غیرساحلی میسر شده و اشتغال 500 نفر را به دنبال داشته است، بازدید کرد.

 

بازدید از مجتمع‌های پرورش ماهی سردآبی مکانیزه و سرچشمه داریان در شهرستان پاوه

معاون وزیر جهاد کشاورزی در سومین بازدید کاری خود و در سفر به شهرستان پاوه، از بزرگترین مجتمع پرورش ماهی سردآبی مکانیزه استان با ظرفیت تولیدی 800 تن در سال در روستای کلاران دشه این شهرستان بازدید کرد، این مجتمع با طراحی استخرها به صورت 8 وجهی در حال تکمیل و بهره‌برداری است.

وی در این بازدید، روند پیشرفت فیزیکی مجتمع پرورش ماهی کلاران دشه را قابل تحسین ارزیابی کرد و در جهت رفع موانع تولید و تکمیل پروژه قول‌ مساعد در خصوص تسهیلات تکمیلی جهت راه‌اندازی طرح از اعتبارات سال‌ جاری مطرح کرد.

در ادامه این سفر رئیس سازمان شیلات ایران و هیات همراه از مجتمع سرچشمه داریان با ظرفیت حدود ۷۰۰ تن در سال و تعداد ۳۸ مزرعه بازدید کرد. در نشست حسینی با مدیرعامل و تعدادی از پرورش دهندگان داریان پاوه، در خصوص پرورش آبزیان مواردی مطرح، بحث و تبادل نظر انجام و مصوباتی ارائه شد. در این جلسه بر لزوم برگشت آب و استفاده از دستگاه ازن و حباب‌ساز و مکانیزاسیون کردن مزارع در جهت افزایش تولید در واحد سطح تاکید شد.

 

بازدید از طرح مجتمع پرورش ماهی سردآبی سفیدبرگ شهرستان جوانرود

دومین روز سفر معاون وزیر و رییس سازمان شیلات ایران در ششمین روز هفته جهاد کشاورزی به شهرستان جوانرود انجام شد. حسینی و هیات همراه در این سفر، از طرح مجتمع پرورش ماهی سردابی سفید برگ شهرستان جوانرود با ظرفیت ۳۰۰ تن بازدید کرد.

رییس سازمان شیلات ایران در این بازدید بر استفاده از تمام ظرفیت‌های استان جهت رونق و افزایش تولید در واحد سطح و استفاده از مکانیزاسیون در افزایش بهره‌وری تاکید کرد و گفت: سازمان شیلات ایران با حمایت بی‌دریغ وزیر جهاد کشاورزی با تمام قوا از بهره‌برداران بخش کشاورزی در تامین نهاده‌ها و تامین تسهیلات حمایت خواهد کرد.

وی در خصوص رفع مشکل انتقال ایستگاه پمپاژ آب مزرعه مذکور دستورهای لازم را صادر کرد.

حسینی ضمن تعامل و گفتگو با جمعی از کارکنان شیلات استان در محل مجتمع سفید برگ شهرستان جوانرود، بر برنامه‌ریزی جهت توسعه بازار، ایجاد مراکز تکثیر و فرآوری آبزیان و تکمیل زنجیره ارزش با همکاری تشکل‌های مردمی و ارتباط با اقلیم کردستان عراق جهت ایجاد بازارچه‌های برون‌مرزی و صادراتی و بدون واسطه به منظور پشتیبانی و رونق تولید؛ تعریف مدل عمرانی، برنامه راهبردی و تامین مالی پروژه‌های مشترک‌المنافع کشاورزی، باغداری و شیلات و جریان‌سازی به منظور استفاده از تمام ظرفیت‌ها ی تولیدی استان تاکید کرد.

وی ضمن قدردانی از فعالیت حوزه بهره‌وری و افزایش ظرفیت پروژه‌های آبزی‌پروری استان بر گفتمان عمومی جهت انتقال دانش و فناوری و تعامل بیشتر با استان‌های دیگر از طریق برنامه‌ریزی سفرهای تخصصی و آموزشی تاکید کرد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.