کد خبر : 4221
تاریخ انتشار : شنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۶

لزوم اجرای طرح‌های توسعه‌ای آب و خاک در استان خوزستان

لزوم اجرای طرح‌های توسعه‌ای آب و خاک در استان خوزستان
معاون وزیر جهاد کشاورزی بر لزوم اجرای طرح‌های توسعه‌ای در استان خوزستان تاکید کرد و گفت: در این طرح، برای ارتقای راندمان آبیاری و صادرات باید اقدامات ویژه‌ای انجام شود.؛

 

به گزارش روستا انلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، صفدر نیازی شهرکی روز جمعه در آیین بهره‌برداری از طرح آبیاری کم‌فشار و تحت فشار موضعی به مناسبت هفته جهاد کشاورزی در خرمشهر، بر ضرورت اجرای طرح‌های توسعه در خوزستان در حوزه‌های مختلف تاکید کرد و گفت: نیاز است طرح‌هایی برای زهکشی اراضی کشاورزی در جنوب خوزستان تعریف و اجرا شود.

وی با اشاره به اجرای فاز یک و ۲ طرح توسعه خوزستان با دستور مقام معظم رهبری گفت: ۵۰۰ هزار هکتار برای خوزستان در نظر گرفته شد که با وجود چالش‌ها اقدامات خوبی انجام شده است.

نیازی اظهار کرد: گام نخست این طرح در ۳۰۰ هزار هکتار اجرا شد که به طور قطع خرمشهر از آن بی‌بهره نبود؛ برنامه‌هایی نیز برای جنوب خوزستان با این طرح فاز ۲ در نظر گرفته شده است.

وی به مظلومیت بخش کشاورزی و واقعیت‌های تلخ این حوزه اشاره کرد و گفت: قطع برق از ساعت ۱۱ تا ۱۷ ظلم به کشاورزان است که نیاز است نشست‌های بیشتری برای تامین آب کشاورزی برگزار و شاهد تعامل بیشتر وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو برای اجرای طرح‌ها باشیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی بر ضرورت توسعه استان در حوزه‌های مختلف تاکید کرد و گفت: برای طرح توسعه خوزستان، صادرات، ارتقای راندمان آبیاری و زهکشی باید اقدامات ویژه‌ای انجام شود.

وی بیان کرد: برای توسعه خرمشهر از اعتبارات ملی استفاده می‌شود تا این شهر به حقش برسد، همچنین از ردیف ویژه اعتبارات نیز برای اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری استفاده خواهد شد.

نیازی شهرکی به برنامه‌ریزی اجرای مرحله دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری اشاره و اظهار کرد: ۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در خرمشهر وجود دارد که تنها ۲۰ هزار هکتار مستعد کشاورزی است.

وی خوزستان را پیشانی بخش کشاورزی کشور دانست و بر استفاده بهینه از منابع آب استان از طریق اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار تاکید کرد.

طرح آبیاری کم‌فشار و تحت‌فشار موضعی در خرمشهر بهره‌برداری شد

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در خصوص طرح آبیاری کم‌فشار و تحت‌فشار موضعی بهره‌برداری شده در خرمشهر گفت: آب مورد نیاز زمین‌های کشاورزی با هدف صرفه‌جویی در مصرف آب، بالا بردن بهره‌وری و تولید بیشتر محصولات کشاورزی از رودخانه کارون در این طرح تامین می‌شود.

وی افزود: ۵۲ میلیارد ریال اعتبار این طرح بود که زمینه اشتغال ۲۵ نفر به صورت مستقیم و ۷۵ نفر غیرمستقیم را فراهم می‌کند.

صفدر نیازی شهرکی با بیان این که این طرح آبیاری کم‌فشار و تحت فشار موضعی (تیپ) به مساحت ۱۱۹ هکتار در روستای مکسر جنوبی اجرا شد، ادامه داد: الگوی کشت گندم، صیفی‌جات و گیاهان ردیفی و برنج‌کاری از اهداف این طرح است.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.