کد خبر : 4169
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۱

۵۰ درصد از درآمد ارزی بخش کشاورزی کشور در حوزه باغداری است

۵۰ درصد از درآمد ارزی بخش کشاورزی کشور در حوزه باغداری است
 معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: بیش از ۶ میلیارد دلار سالانه از محل صادرات بخش کشاورزی درآمد ارزی برای کشور حاصل می‌شود که حدود ۵۰ درصد آن از حوزه صادرات محصولات باغبانی به دست می‌آید.؛

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: بیش از ۶ میلیارد دلار سالانه از محل صادرات بخش کشاورزی درآمد ارزی برای کشور حاصل می‌شود که حدود ۵۰ درصد آن از حوزه صادرات محصولات باغبانی به دست می‌آید.

به گزارش روستا انلاین به نقل از ایرنا، محمدمهدی برومندی روز پنجشنبه در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان مرکزی در سالن جلسات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مرکزی در اراک، افزود: زمانی در کشور ۲۶ میلیون تن محصول کشاورزی تولید می‌شد اما این رقم امروز از ۱۲۵ میلیون تن عبور کرده است.

وی بیان کرد: تولید محصولات کشاورزی در کشور دانش بنیان شده، تحقیقات راه را برای بخش کشاوری باز کرده و الگوهای موثری به تولیدکنندگان ارایه شده است.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: بخش باغبانی کشور با سه میلیون هکتار باغ، ۲۸ هزار گلخانه و حدود ۴۰۰ هزار هکتار کشت گیاهان دارویی، ۲۶ میلیون تن انواع محصولات را تولید می‌کند.

برومندی اظهار کرد: حوزه باغبانی کشور در ۳۲ محصول باغبانی مهم دنیا رتبه‌های اول تا هشتم تولید را در اختیار دارد.

وی گفت: کشور به جزو چهار محصول گرمسیری موز، انبه، نارگیل و آناناس که وارد کننده است، در بقیه محصولات تولید مازاد بر مصرف دارد که موجب درآمد ارزی برای کشور می‌شود.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: البته در چهار محصول گرمسیری بویژه موز برنامه‌هایی برای خودکفایی در دستور کار دارد و پروژه آن با موفقیت در حال اجرا است.

برومندی بیان کرد: در حوزه گل وگیاهان زینتی که در استان مرکزی هم خیلی ظرفیت وجود دارد باید زیرساخت‌های لازم برای توسعه گل و گیاهان زینتی بویژه صادرات فراهم شود.

وی عنوان کرد: در شرایطی که امروز در دنیا ۱۰۰ میلیارد دلار گردش مالی در حوزه گل و گیاهان زینتی وجود دارد، کشور از سهم بسیار اندکی در این یخش برخوردار است .

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی افزود: باید اهمیت بخش کشاورزی را به معنای واقعی کلمه بدانیم، ما با سفره‌های مردم و امنیت غذایی سر وکار داریم، یکی از مهمترین دغدغه‌های همه حکومت‌ها و دولت‌ها بحث غذا است.

برومندی تصریح کرد: با تغییر اقلیمی که در دنیا رخ داده، با روند رشد جمعیت و خارج شدن اراضی کشاورزی از مدار تولید، مهمترین دغدغه حاکمان در آینده، بحران موادغذایی است.

وی گفت: تصمیماتی که می‌گیریم چقدر بر سفره‌های امنیت غذایی در آینده غذا تاثیرگذار است؟ ما نباید دچار دفاع سازمانی شویم.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: در حوزه کشاورزی و باغبانی در استان مرکزی ظرفیت‌های خوبی وجود دارد که امید است به توسعه شتابان استان کمک شود.

برومندی عنوان کرد: با همکاری بخش‌های تحقیقاتی، دانشگاه‌ها و بخش خصوصی لایحه نظام جامع باغبانی کشور تهیه شده تا از طریق دولت به مجلس ارایه شود تا برای این حوزه قانون اتخاذ شود.

وی گفت: در گذشته برای باغات کشور شناسنامه وجود نداشت و یکی از کارهای خوبی که در این دولت اتفاق افتاده و در حال اجرا است، شناسنامه دار کردن باغات استد و باید از باغبانی سنتی به باغداری مدرن عبور کنیم.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: باید تولیدی که در کشور انجام می‌شود با تولیدات بازارهای جهانی رقابت کند، ذائقه دنیا و ساز و کارهای تجاری و صادراتی در دنیا تغییر کرده و هر محصول باید شناسه تولید داشته باشد و باغبانی باید به این سمت ریل‌گذاری شود.

برومندی اظهار کرد: یک میلیون هکتار از سه میلیون هکتار باغات کشور فرسوده است که باید اصلاح، بازسازی، حذف و جایگزین برای آنها صورت گیرد تا تولید آنها اقتصادی شود.

وی گفت: بسیاری از باغات کشور پایه‌های رویشی ندارد و باید به سمت تولید تجاری و یک دست حرکت کنند.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: نهال یک مسئله مهم و پیش‌نیاز در کشور است و زمانی سالانه ۶۵ میلیون نهال یارانه داده می‌شد که ۲ میلیون نهال آن گواهی شده بود.

برومندی تصریح کرد: تلاش است تا باغبانی کشور مدرن شود و بر مطالعات صورت گرفته، مزیت کشور در بخش کشاورزی باغبانی و تولید محصولات خشکباری است و اگر سیاست‌های درستی در گذشته اتخاذ شده بود و به این حوزه بیشتر توجه می‌شد، امروز شاهد بسیاری از مشکلات نبودیم.

وی گفت: ۲۸ هزار هکتار گلخانه در کشور وجود دارد که بر اساس برنامه اقتصاد مقاومتی، اسناد بالادستی، بودجه سنواتی و قوانین برنامه توسعه کشور، باید سبزی و صیفی کشور رفته رفته به گلخانه‌ها منتقل شود.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: هم‌اکنون ۲۵ میلیارد مترمکعب آب برای تولید سبزی و صیفی در کشور مصرف می‌شود که می‌توان تا پنج میلیارد مترمکعب آن را کاهش داد و این اتفاق تنها در گلخانه‌ها رخ می‌دهد.

برومندی عنوان کرد: باید به سمت توسعه گلخانه‌ها حرکت کنیم و شهرک‌های گلخانه‌ای را در اولویت قرار داد و همه زیرساخت‌های لازم را در آنها ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه، گلخانه‌های تابع اقلیم باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: تولید گوجه فرنگی در ماه‌های مهر، آبان و آذر در کشور به دلیل فصل کشت دچار کمبود می‌شود و این خلا باید با گلخانه‌های تابع اقلیم رفع شود.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: گلخانه‌های تابع اقلیم نقش موثری در تولید با کیفیت‌تر محصولات، کاهش مصرف آب و مقابله با آفات و بیماری‌ها دارد.

برومندی اظهار کرد: هم‌اکنون ۵۶ همت اعتبار در بانک کشاورزی برای پرونده‌های باز گلخانه‌های با پیشرفت فیزیکی بالای ۲۰ درصد و یا تکمیل نیاز است اما منابع موجود نیست و هفته گذشته توافقاتی صورت گرفت تا عددی اعلام و برش‌های استانی صورت گیرد.

وی گفت: به دلیل مزیت خوب گلخانه‌ها، بسیاری از طرح‌ها به صورت خوداجرایی با سرمایه‌گذاری افراد انجام می‌شود.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی افزود: باید بحث گلخانه به صورت مگا پروژه‌ با جدیت دنبال شود تا این واحدها زنجیره کامل از تولید تا صادرات را مدیریت کنند.

برومندی یادآور شد: برای همه واحدهای گلخانه‌ای در دولت سیزدهم واحد کنترل کیفی ایجاد شده و همه عملیات کشاورزی این واحدها باید ثبت و تمام محصولات قبل از صادرات توسط غذا و دارو، گواهی سلامت دریافت کنند.

وی عنوان کرد: باید به سمتی حرکت کنیم که در عرضه داخلی هم شناسه تولید بر روی محصولات کشاورزی درج شود.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: ۸۵ درصد کشاورزی کشور زیر سه تا چهار هکتار است و در اثر اصلاحات ارضی دچار یک کشاورزی خرد معیشتی سنتی هستیم.

برومندی انتقاد کرد: طرح پنج ساعت قطعی برق برای چاه‌های کشاورزی ضرر سنگینی را وارد کرده و باید به جای آن، قطعی این بخش نیز مانند صنایع به صورت یک روز در هفته و با یک نوبت دهی منظم صورت گیرد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.