کد خبر : 4102
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۰

تاکید بر مشارکت تمام بخش‌ها و ذی‌نفعان برای کاهش پیامدهای تغییر اقلیم در کشور

تاکید بر مشارکت تمام بخش‌ها و ذی‌نفعان برای کاهش پیامدهای تغییر اقلیم در کشور
رییس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری، بر مشارکت و مسوولیت‌پذیری همه بخش‌ها و ذی‌نفعان کشور برای کاهش پیامدهای پدیده تغییر اقلیم و تهیه برنامه اقدام تاکید کرد و گفت: تغییر اقلیم می‌تواند امنیت غذایی را تهدید کند.؛

 

 

به گزارش روستا انلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهادکشاورزی، عطاالله ابراهیمی در هفتمین کنفرانس ملی حفاظت خاک و آبخیزداری که با محوریت پیامدهای تغییر اقلیم بر کشاورزی و منابع طبیعی برگزار شد، افزود: امروزه مهمترین چالش جامعه بشری، تغییر اقلیم است و این پدیده به طور مستقیم و غیرمستقیم بر بخش کشاورزی و منابع طبیعی، حاصلخیزی خاک و بر کشاورزان خرده‌پا تاثیر می‌گذارد.

وی اظهار داشت: تجارت بین‌المللی، تجارت غذا، نیاز آبی گیاهان و وقوع آفات و بیماری‌های گیاهی نیز از جمله حوزه‌هایی است که از تغییر اقلیم تاثیر می‌پذیرند.

ابراهیمی با بیان این که ما در میانه بحران تغییر اقلیم هستیم، تصریح کرد: دما نیز به شدت در حال افزایش است.

وی با اشاره به تولید گازهای گلخانه‌ای گفت: طبق مطالعات صورت گرفته، در جهان نزدیک به ۱۳.۵ درصد گازهای گلخانه‌ای در بخش کشاورزی و ۱۷ درصد نیز به دلیل جنگل‌زدایی و تغییر کاربری ایجاد می‌شود.

رییس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری ادامه داد: بخش کشاورزی در عین حال قسمتی از راه حل نیز است به طوری که اگر اقداماتی در زمینه جنگل زدایی و مدیریت آب و خاک داشته باشیم می توانیم به کاهش گازهای گلخانه ایم کمک کنیم.

وی بر برنامه‌ریزی و آینده‌پژوهی با نگاه بر تغییر اقلیم تاکید گذاشت و اذعان داشت: تحقیقات نشان می‌دهد عملیات آبخیزداری و فعالیت‌های حفاظت خاک و حفظ منابع طبیعی، تاثیر زیادی بر افزایش سازگاری و تاب‌آوری در برابر پدیده تغییرات اقلیمی دارند.

ابراهیمی گفت: یکی از شاخصه‌های مهم در بحث تغییر اقلیم، سلامت حوزه‌های آبخیز است که می‌تواند در کاهش اثرات این پدیده اثرگذار باشد.

وی افزود: در این پژوهشکده چهار برنامه کلان داریم که دو طرح آن با عنوان آشکارسازی تغییرات، شناسایی عوامل طبیعی و تاثیر آن بر کشاورزی و منابع طبیعی تجدیدذیر و همچنین طرح مدیریت یکپارچه خشکسالی در بخش کشاورزی و منابع طبیعی، به طور مستقیم به پدیده تغییر اقلیم مرتبط است.

رییس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری با اشاره به پرداخت ۱۶ هزار میلیارد تومانی وزارت جهاد کشاورزی به خسارت‌های مستقیم ناشی از پدیده خشکسالی ظرف یک سال و نیم گذشته، تصریح کرد: نیاز است به جای پرداخت خسارت‌های مربوط به خشکسالی و تغییر اقلیم و انجام مدیریت بحران، مدیریت ریسک را جایگزین کنیم.

وی در همین حال اجرای طرح‌هایی در زمینه آگاهی‌بخشی، ظرفیت‌سازی، شبکه‌سازی، دسترسی به مدل‌های جدید توسعه یافته جهانی و منطقه‌ای کردن این مدل‌ها، ارزیابی و پایش ذخیره و ترسیب کربن، آموزش بهره‌برداران برای تاب‌آوری در برابر تغییر اقلیم را ضروری خواند.

ابراهیمی در همین حال بر توسعه کشاورزی هوشمند به تغییر اقلیم، روش‌های کنترل آتش‌سوزی در جنگل‌ها، مراتع و مزارع، توسعه سیستم‌های هشدار زودهنگام سیل و خشکسالی و توسعه کشاو‌رزی حفاظتی برای مقابله با تغییر اقلیم و کاهش اثرات آن در بخش کشاورزی تاکید کرد.

بنابراین گزارش، این کنفرانس فردا نیز با حضور کارشناسان و متخصصان ادامه خواهد یافت و پنل‌های تخصصی در حوزه تغییر اقلیم برگزار می‌شود.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.