کد خبر : 4114
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۷

آغاز اجرای سیاست‌های ملی الگوی کشت محصولات کشاورزی براساس معیارهای تغییر اقلیم

آغاز اجرای سیاست‌های ملی الگوی کشت محصولات کشاورزی براساس معیارهای تغییر اقلیم
از سوی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، سیاست‌های ملی الگوی کشت محصولات کشاورزی سال گذشته در بخش زراعت و سال جاری در بخش باغبانی بروزرسانی شد و سال آینده در تمام زمینه‌ها از جمله شیلات ابلاغ می‌شود.؛

 

به گزارش روستا انلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مجتبی خیام‌نکویی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی امروز در هفتمین همایش ملی و دو روزه حفاظت از خاک و آبخیزداری ضمن گرامی‌داشت هفته جهاد کشاورزی و شهدای خدمت گفت: میزان تولید گندم در پایان دولت سیزدهم ۷ میلیون تن نسبت با سال آغاز به کار این دولت افزایش می‌یابد.

وی افزود: تولید گندم در سال اول استقرار دولت سیزدهم ۳ میلیون تن و در سال دوم ۶ میلیون تن افزایش یافت و در سال جاری هم با توجه به آمارهای موجود ۷ میلیون تن نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش می‌یابد.

خیام‌نکویی ادامه داد: سازمان تات در سه سال اخیر ارقامی از گندم را معرفی کرد که با وجود صرفه‌جویی یک یا دو مرحله‌ای مصرف آب، کاهشی در میزان تولید نداشته است.

وی گفت: با توجه به شرایط سخت تغییر اقلیم، جهت‌گیری محققان و به‌نژادگران سازمان تحقیقات باید به سمت تولید ارقام مقاوم به خشکی و شوری آب و تنش‌های زیستی و غیرزیستی باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: افزایش یک درجه‌ای دمای هوا، ۴ تا ۱۰ درصد از تولیدات غذایی کل دنیا و بالطبع ایران را کاهش می‌دهد و براساس آمار هواشناسی در ۵۰ سال گذشته دمای هوا در کشور ما دو درجه افزایش داشته و میانگین بارندگی از ۲۵۰ میلیمتر نیز به ۲۲۰ میلیمتر رسیده است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی خاطرنشان کرد: طبق توصیه اساسی سازمان ملل برای کاهش اثرات تغییر اقلیم، مردم در کل دنیا باید از اسراف مواد غذایی پرهیز کنند، توصیه‌ای که مفاهیم اسلامی قرن‌ها بر آن تأکید کرده است.

وی ادامه داد: متاسفانه ۲۵ درصد از ۱۳۰ میلیون تن غذای تولید شده در کشور در مراحل مختلف برداشت تا سفره هدر می‌رود که با آن می‌توان غذای چندین میلیون نفر را تأمین کرد.

حفظ پوشش گیاهی جنگل‌ها و مراتع، جلوگیری از شخم زدن اراضی در مسیر شیب که سبب گسترش فرسایش خاک می‌شود، مدیریت منابع آب، کشاورزی حفاظتی، اقتصاد سبز، نگاه مدیریتی واحد و مقابله با استانی شدن حفاظت از آبخیز، گسترش فعالیت‌های آبخیزداری، کاهش استفاده از محصولات آب‌بر و جلوگیری از افزایش مصرف سوخت‌های فسیلی از جمله راهکارهای پیشنهادی رئیس سازمان تات برای مقابله با تاثیرات منفی تغییر اقلیم در کشور ما بوده است.

مهران زند دبیر علمی همایش نیز گفت: به دنبال فراخوان هفتمین همایش ملی حفاظت از خاک و آبخیزداری، ۲۱۵ مقاله به دبیرخانه ارسال شد که هیات داوران ۲۰۵ مقاله را مناسب تشخیص داد و طی دو روز ۲۲و ۲۳ خرداد، ۴۳ مقاله به صورت شفاهی و ۱۶۳ مقاله به صورت پوستر در سالن اجتماعات سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ارائه می‌شود.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.