کد خبر : 4042
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۰

خرید 3 میلیون و ۵۵۰ هزار تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان تاکنون

خرید 3 میلیون و ۵۵۰ هزار تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان تاکنون
مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی از خرید تضمینی 3 میلیون و 550 هزار تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان تاکنون خبر داد و گفت: برآوردها نشان می‌دهد که میزان تولید گندم کشور در سال جاری به حدود 15 میلیون تن و میزان خرید تضمینی به 11.5 تا 12 میلیون تن برسد.؛

به گزارش روستا انلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، سهراب سهرابی در برنامه گفتگوی ویژه خبری، در خصوص وضعیت تولید و خرید گندم تاکنون گفت: سطح زیر کشت گندم کشور حدود 6 میلیون هکتار است که ۲ میلیون هکتار آن به گندم آبی و ۴ میلیون هکتار به گندم دیم اختصاص دارد و براساس آخرین گزارش‌های ثبت شده در سامانه سیفا یا سامانه شرکت بازرگانی دولتی ایران، ۳ میلیون و ۵۵۰ هزار تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان خریداری شده است.

وی افزود: عملیات برداشت در اقلیم‌های گرم و خشک جنوب و گرم و مرطوب کشور آغاز شده و در حال انجام است، برداشت در اقلیم‌های معتدل و سرد کشور نیز از تیر ماه آغاز خواهد شد.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که نخستین برداشت‌ها را از هفته اول فروردین ماه در استان‌های گرم و خشک جنوب کشور داشتیم و آخرین برداشت‌ها را هم معمولا در اقلیم سرد کشور در شهریور ماه خواهیم داشت، گفت: برآورد‌ها نشان می‌دهد که میزان تولید گندم کشور در سال جاری به حدود ۱۵ میلیون تن و میزان خرید تضمینی نیز به 11.5 تا ۱۲ میلیون تن برسد.

وی اظهار امیدواری کرد؛ با این میزان خرید، تمام نیاز‌های کشور هم در حوزه گندم خبازی‌ها و هم صنف و صنعت تامین شود.

گلستان پیشرو در تولید و خرید گندم

سهرابی با بیان این که امسال استان گلستان، بیشترین میزان تولید و خرید را خواهد داشت، گفت: گلستان قطب مهم تولید گندم کشور است که به طور متوسط سالانه حدود 350 تا 370 هزار هکتار در این استان زیر کشت گندم رفته و بیش از یک میلیون تن از تولید گندم کشور مربوط به این استان است، که پیش‌بینی می‌شود با مدیریت صحیح بیماری‌های گندم و اقدامات پیشگیرانه، امسال میزان تولید گندم در گلستان به حدود 1.5 میلیون تن برسد.

وی افزود: سال گذشته ۵۵۰ هزار تن گندم مازاد بر مصرف در استان گلستان خریداری شد که امسال از یک میلیون و 100 هزار تن فراتر خواهد رفت.

مجری طرح گندم با بیان این که در استان اردبیل نیز سال گذشته حدود ۲۷۰ هزار تن گندم خریداری شد که امسال حدود ۲ برابر سال گذشته خرید انجام خواهد شد، افزود: در استان ایلام عملیات برداشت در حال انجام است و خرید خوبی تاکنون داشته و این میزان خرید قطعاً از سال گذشته بیشتر خواهد بود. در استان‌های غربی کشور مانند کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی، شرقی، استان همدان، زنجان، قزوین و خراسان رضوی و خراسان شمالی نیز قطعا خرید تضمینی‌شان از سال گذشته بیشتر خواهد بود و این نتیجه لطف و عنایت خداوند متعال و یک سری اقدامات فنی بوده است.

نقش مشوق‌ها در افزایش تولید گندم

سهرابی به نقش مشوق‌ها در افزایش تولید گندم اشاره کرد و گفت: در اتفاقاتی که در تولید و خرید گندم کشور حادث می‌شود چند مولفه اثرگذار است که مهم‌ترین آن مشوق‌هایی است که دولت‌ در راستای خودکفایی گندم پیشبینی می‌کند که اولین آن قیمت تضمینی است.

وی افزود: مشوق‌های دیگر همچون پرداخت‌های به موقع، تامین یارانه‌های مورد نیاز بخصوص یارانه کود و بذر و پیش‌بینی تسهیلات بانکی و همچنین اقدامات فنی همچون تدارک بذور اصلاح شده، سموم مورد نیاز، ماشینآلات و ادوات دنباله‌بندها، آموزش، ترویج، تحقیق، توسعه سامانه‌های نوین آبیاری و … می‌تواند به افزایش تولید گندم کمک کند.

سهرابی تولید بذور مناسب را یکی از مصداق‌های این مشوق‌ها اعلام و تصریح کرد: تنوع‌بخشی ارقام در دو موسسه‌ اصلاح و تهیه نهال بذر و موسسه تحقیقات دیم به عنوان موسسه‌های مادر با همکاری شرکت‌های خصوصی تولید کننده بذر کشور انجام می‌شود، به طوری که ارقام جدید با پتانسیل عملکرد و پروتئین بالا وارد عرصه شده و حجم بذر افزایش یافته و میزان تولید، تهیه و تدارک بذور اصلاح شده نیز افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: در سال ۹۲ حدود ۲۵۰ هزار تن بذر اصلاح شده در اختیار کشاورزان قرار دادیم، اما امسال این عدد به ۴۳۰ هزار تن رسیده است یعنی هم تنوع‌بخشی در ارقام داشتیم و هم با کمک شرکت‌های تولید کننده بذر کشور و موسسه‌های تحقیقاتی، حجم بذر تولیدی افزایش یافته است.

این مقام مسوول، بر مصرف متعادل کودهای شیمیایی تاکید کرد و گفت: با برنامه‌ریزی‌ها انجام شده در وزارت جهاد کشاورزی و با انجام اقدامات فنی، برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی، ابلاغ بخش‌نامه‌ها و … از سوی معاونت زراعت؛ مصرف کودهای اصلی و پایه، کود‌های ازته، فسفاته و پتاسه بخصوص در سه سال گذشته، نسبت به گذشته متعادل شده است، که رشد تولید حتی در شرایط بارندگی کمتر از نرمال را به همراه داشته است.

مجری طرح گندم در خصوص پرداخت مطالبات گندمکاران گفت: اولویت پرداخت‌ها مربوط به استان‌های گرم و خشک جنوب مانند خوزستان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان، جنوب استان فارس و ایلام است و در فاز بعدی استان‌های دیگر نیز به این جمع اضافه خواهند شد.

جایگزینی 2 هزار دستگاه کمباین نو در سال جاری

سهرابی جایگزینی کمباین‌های نو به جای فرسوده را از برنامه‌های ویژه وزارت جهاد کشاورزی در سال جاری عنوان کرد و گفت: حدود ۲۱ هزار کمباین برداشت در کشور داریم که بخشی از این کمباین‌ها فرسوده و دارای عمر بالایی است، در این راستا در سال ۱۴۰۳، جایگزینی ۲ هزار دستگاه کمباین در دستور کار وزارتخانه است که تامین حدود 1200 دستگاه، از تولید داخل خواهد بود.

به گفته وی، ضایعات کمباین‌های فرسوده با عمر بالای 13 سال در هنگام برداشت، به 8 تا 10 درصد هم می‌رسد، که با استفاده از کمباین‌های نو، این میزان به 2 تا 3 درصد خواهد رسید.

این مسوول خاطرنشان کرد: دستورالعمل نوسازی یا خرید کمباین به استان‌ها ابلاغ شده است که متقاضیان می‌توانند بر اساس اولویت‌ با مراجعه به مراکز جهاد کشاورزی در این خصوص اقدام کنند.

پرداخت‌‌های خرید تضمینی از سازمان هدفمندی یارانه‌ها انجام می‌شود

سهرابی در خصوص سازوکار پرداخت‌ها در سال جاری گفت: با جلساتی که با مسوولان سازمان برنامه و بودجه کشور داشتیم امسال نحوه پرداخت‌ها به این شکل است که ابتدا اطلاعات کشاورز در سامانه پهنه‌بندی وارد می‌شود‏، سطح زیر کشت و اهلیت وی تعیین شده و سپس برآورد تولید اتفاق می‌افتد.

وی به تغییر جدید نحوه پرداخت‌ها اشاره کرد و افزود: سامانه پهنه‌بندی و سامانه سیفا با هم در ارتباطند و بعد از تحویل محصول به مراکز خرید تضمینی، این اطلاعات به سامانه سیفا ورود یافته و تمام این اطلاعات در اختیار سازمان برنامه و بودجه کشور قرار می‌گیرد؛ از محل اعتباراتی که در این مسیر پیشبینی شده، پرداخت‌ها به طور مستقیم از سازمان هدفمندی یارانه‌ها به حساب زارعان انجام می‌شود.

به گفته وی، بخشی از وجوه کشاورزان پرداخت شده و مابقی نیز با زمان‌بندی سازمان برنامه و بودجه و سازمان هدفمندی یارانه‌ها تعیین و پرداخت خواهد شد. در این راستا جلساتی برگزار خواهد شد تا با اقدامات مناسب پرداخت‌ها به موقع انجام شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.