کد خبر : 3934
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۶

دغدغه شهید جمهور برای معیشت کشاورزان/ افزایش ۲۵۰ درصدی نرخ خرید تضمینی گندم

دغدغه شهید جمهور برای معیشت کشاورزان/ افزایش ۲۵۰ درصدی نرخ خرید تضمینی گندم
معیشت کشاورزان از دغدغه‌های همیشگی شهید رئیسی بود، در طول مدت یک‌هزار روز از خدمت دولت او، افزایش ۲۵۰ درصدی نرخ خرید تضمینی گندم رقم خورد.؛

معیشت کشاورزان از دغدغه‌های همیشگی شهید رئیسی بود، در طول مدت یک‌هزار روز از خدمت دولت او، افزایش ۲۵۰ درصدی نرخ خرید تضمینی گندم رقم خورد.

به گزارش روستا آنلاین به نقل از خبرنگار اقتصادی ایرنا، از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تا پایان سال ۱۴۰۲ خرید تضمینی گندم رشد حدود ۱۳۰ درصدی داشت و از چهار میلیون و ۵۴۰ هزار تن به ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تن رسید.

آمارها نشان می‌دهد سیاست‌های اقتصاد کشاورزی در دولت دوازدهم با دولت سیزدهم بسیار متفاوت است. به این دلیل که کشاورزان در دولت دوازدهم به شدت نسبت به نرخ خرید تضمینی گندم گلایه داشتند و از سوی دیگر خرید تضمینی با افت زیادی از سوی دولت همراه شد. همین موضوع دلیلی بود تا تولید این کالای اساسی با افت پنج میلیون تنی به هشت میلیون تن برسد.

قیمت هر کیلو گندم در سال زراعی ۱۴۰۳- ۱۴۰۲، ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شد در حالی که این رقم در سال زراعی گذشته ۱۵ هزار تومان بود. در سال زراعی ۱۴۰۰- ۱۳۹۹ قیمت هر کیلوگرم خرید تضمینی گندم پنج‌هزار تومان تعیین شد که با توجه به نرخ فعلی، رشد ۲۵۰ درصدی داشته است. نکته قابل توجه اینجاست در زمان تعیین نرخ ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان، هر کیلو گندم در بازار جهانی حدود ۱۵ هزار تومان بود اما دولت برای تقویت معیشت کشاورزان نرخی بالاتر از نرخ جهانی تصویب کرد.

اکنون ایران در بخش گندم نان خودکفا شده و سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی به سمتی پیش می‌رود که در زمینه تولید گندم کشور در مسیر خودکفایی کامل قرار دارد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.