کد خبر : 3904
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۵

کشاورزی فراسرزمینی در دستور کار دولت است/ 62 کشور جهان کشاورزی فراسرزمینی انجام می‌دهند

کشاورزی فراسرزمینی در دستور کار دولت است/ 62 کشور جهان کشاورزی فراسرزمینی انجام می‌دهند
کشت فراسرزمینی و سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه کشاورزی با هدف پایداری و ارتقای امنیت غذایی در دستور کار دولت و وزارت جهادکشاورزی قرار گرفته است. ؛

کشت فراسرزمینی و سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه کشاورزی با هدف پایداری و ارتقای امنیت غذایی در دستور کار دولت و وزارت جهادکشاورزی قرار گرفته است.
به گزارش روستا انلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهادکشاورزی، مجری طرح کشاورزی فراسرزمینی با بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت: کشاورزی فراسرزمینی به معنای کاشت و برداشت انواع محصولات با هدف ارتقای امنیت غذایی و تامین نیازهای صنایع مرتبط در خارج از محدوده مرزی ثبت شده یک کشور است و مسوولان در ایران نیز بر بکارگیری این شیوه از کشاورزی اتفاق نظر دارند.
آقا رضا فتوحی افزود: برآورد می‌شود کشور سالانه به 35 تا 37 میلیون تن انواع کالاهای اساسی آب بر همچون ذرت، یونجه، سویا و دانه‌های روغنی نیاز دارد و محدودیت منابع آبی و اقلیم کنونی پاسخگوی نیاز 85 میلیون جمعیت کشور نخواهد بود و از این رو کسری نیاز با راهکار واردات محصولات تامین می‌شود که بالغ بر 26 میلیون تن در سال است.
وی ادامه داد: از سوی دیگر نگرانی از عدم امکان واردات مواد غذایی مورد نیاز به دلایل متعدد از جمله کاهش عرضه جهانی مواد غذایی و محصولات کشاورزی از سوی عرضه کنندگان با توجه به جنگ های اخیر، مناسبت‌های سیاسی و افزایش جمعیت جهان به چالشی بزرگ تبدیل شده است و نمی‌توان بر واردات به عنوان تنها راهکار تکیه کرد.
فتوحی با بیان این که کشاورزی فراسرزمینی برای اطمینان از تامین مواد غذایی از سال‌ها پیش از سوی برخی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه به کار گرفته شده است، تصریح کرد: در حال حاضر 62 کشور جهان، کشاورزی فراسرزمینی انجام می‌دهند.
وی افزود: امروزه سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه کشاورزی کشورهای دیگر از راهکارهای دولت‌ها برای تحقق امنیت غذایی و افزایش تولید محصولات به شمار می‌رود به طوری که براساس آمار موجود، در جهان 80 میلیون هکتار کشاورزی فراسرزمینی انجام می‌شود.
مجری طرح کشاورزی فراسرزمینی اظهار داشت: کشورهایی مانند هند، چین، آمریکا و مالزی در صدر کشورهای فعال در سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه کشاورزی فراسرزمینی قرار دارند و کشورهای اندونزی، فلیپین و کامبوج در قاره آسیا و سودان، موزامبیک و کنگو در قاره آفریقا بیشترین سطح کشت فراسرزمینی را به خود اختصاص داده‌اند.
وی گفت: بنابر اعلام سازمان ملل، مراکز هدف، کشورهایی هستند که زمین و آب زراعی دارند و افزایش اشتغال، توسعه فناوری، افزایش مزایای تجاری، ایجاد بازارهای جدید و کمک به تقویت اقتصاد محلی از مزیت‌های کشت فراسرزمینی در کشورهای هدف هستند.
فتوحی در همین حال اذعان داشت: مزیت اصلی انجام سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه کشاورزی برای کشورهای میزبان دریافت سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به منظور توسعه بخش کشاورزی است که موجب افزایش تولید محصولات غذایی، کاهش فقر، انتقال دانش و تجربه به کشورهای میزبان خواهد بود.
وی درباره مزیت دیگر کشاورزی فراسرزمینی برای ایران نیز گفت: با ایجاد شرایط کشاورزی فراسرزمینی برای آن گروه از شرکت‌های فرآوری در داخل مانند صنایع تبدیلی و تکمیلی، صنایع غذایی، صنایع تولید خوراک دام، طیور و آبزیان و ایجاد مرغداری‌ها و دامداری‌های صنعتی، می‌توان زمینه تامین مواد اولیه را برای آنان فراهم کرد.
فتوحی تصریح کرد: این دفتر در حال پیشبرد برنامه استراتژیک، نیازها و پیشنهادهای حمایتی از دیگر ارگان‌ها براساس آیین‌نامه کشت فراسرزمینی در زمینه ایجاد هاب غذایی، تکمیل زنجیره محصولات کشاورزی و تنوع مبادی وارداتی است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.