کد خبر : 3816
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۹

یک ‌چهارم داروهای گیاهی ایران صادر می‌شود

یک ‌چهارم داروهای گیاهی ایران صادر می‌شود
مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح گیاهان دارویی گفت: سالانه ۲ میلیارد دلار داروهای گیاهی در ایران تولید می‌شود که از این میزان ۵۰۰ میلیون دلار که بخش عمده آن را زعفران تشکیل می‌دهد به دیگر کشورها صادر می‌شود.؛

 

به گزارش روستا انلاین به نقل از ایرنا، حسین زینلی روز چهارشنبه در یازدهمین کنگره ملی گیاهان دارویی در دانشگاه یزد افزود: برای ارتقای تولید داروهای مختلف گیاهی در ایران ظرفیت‌های خوبی وجود دارد و نیاز است تا تعامل و ارتباط میان دانشگاه با بخش کشاورزی برای استفاده از ظرفیت‌های این بخش افزایش یابد.

وی تصریح کرد: دانشگاه باید در قالب یک برنامه و عزم جدی در مسیر توسعه داروهای گیاهی قرار گیرد و برای صادرات و استفاده از منابع درآمدی و ارزش افزوده این بخش فعالانه تر وارد عمل شود.

مجری طرح گیاهان دارویی بیان کرد: وزارت جهاد کشاورزی برای کل کشور طرح آمایش در این زمینه پیش‌بینی کرده است و برای هر استان بر حسب شرایط داروهای خاص گیاهی، قطب بندی صورت گرفته که با اجرای این طرح می‌توان از ظرفیت‌های موجود بیش از پیش استفاده کرد.

وی افزود: اکنون با وجود همه اقداماتی که در کشور در بخش گیاهان دارویی انجام گرفته ولی هنوز جای کار فراوان وجود دارد و باید با کمک دانشگاه برای رسیدن به جایگاه واقعی در این حوزه تلاش کرد.

زینلی گفت: کمک به برندسازی گیاهان دارویی، توجه به بسته‌بندی به‌روز و مدرن ، برگزاری جشنواره‌ها و ایجاد انبارهای بورسی و همچنین احداث پایانه‌های صادراتی جزو برنامه‌های محوری وزارت جهادکشاورزی در این زمینه است.

بنابر این گزارش، ۱۴ رقم گیاه دارویی در استان یزد کشت می‌شود که عمده آن زعفران، به‌لیمو، آویشن، نعناع فلفلی، مریم گلی، گل گاوزبان، شاتره، کاسنی، گل محمدی و زیره است.

کشت و توسعه زیرکشت گیاهان دارویی نه تنها در صرفه‌جویی آب کمک می‌کند بلکه درآمد خوبی هم برای کشاورزان و بهره‌برداران استان به همراه دارد؛ گیاهان دارویی به خاطر کم‌آبخواه بودن نسبت به دیگر گونه‌های گیاهی و برخورداری از بازار فروش خوب از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه‌تر از فعالیت در دیگر بخش‌های کشاورزی است.

گفتنی است؛ یازدهمین کنگره ملی گیاهان دارویی امروز در دانشگاه یزد آغاز شد و به مدت دو روز ادامه دارد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.