کد خبر : 3520
تاریخ انتشار : شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۴

بنادر پیشران اقتصاد هستند؛ بنادر، سواحل و جزایر استان هرمزگان به دلیل داشتن جاذبه‌های منحصربه‌فرد طبیعی و مزایای کم‌نظیر تفریحی همواره موردتوجه توریسم بوده است. هر سال گردشگران دریایی فراوانی از اقصی نقاط کشور به‌خصوص در ایام تعطیلات نوروز راهی جنوب کشور می‌شوند تا زیبایی‌های چشم و دلنواز طبیعی بنادر و سواحل این خطه را از نزدیک ببینند.؛

بنادر پیشران اقتصاد هستند؛ بنادر، سواحل و جزایر استان هرمزگان به دلیل داشتن جاذبه‌های منحصربه‌فرد طبیعی و مزایای کم‌نظیر تفریحی همواره موردتوجه توریسم بوده است. هر سال گردشگران دریایی فراوانی از اقصی نقاط کشور به‌خصوص در ایام تعطیلات نوروز راهی جنوب کشور می‌شوند تا زیبایی‌های چشم و دلنواز طبیعی بنادر و سواحل این خطه را از نزدیک ببینند.

به گزارش روستا آنلاین و به نقل از بندر و دریا، امسال به دلیل تقویت و توسعه بیش‌ازپیش زیرساخت‌ها به‌خصوص فراهم کردن زمینه ورود توریسم دریایی به جزیره بوموسی، پیش‌بینی‌ها حکایت از افزایش سیر آمار گردشگران به استان را دارد. چراکه بسیاری خواهان دیدن جزیره بوموسی هستند و برای بازدید از این بندر بکر لحظه‌شماری می‌کنند.

جزیره‌ای در ۷۵ کیلومتری بندر لنگه و در ۶۰ کیلومتری شمال شارجه امارات که تاکنون گردشگران دریایی آن‌چنانی به‌صورت تجمعی و در قالب تور گردشگری دریایی به این منطقه سفر نکرده‌اند.

علاوه بر این امسال در تدوین طرح تسهیل سفرهای دریایی ویژه نوروز ۱۴۰۳، تعیین محدوده و مسیرهای تردد شناورها با برگزاری نشست فنی تیم‌های عملیاتی و فعالان این عرصه همچنین بازرسی و بازدید به‌منظور اطمینان از ایمنی محدوده و شناورها و صدور مجوز فعالیت و گواهینامه فنی و ایمنی معتبر برای آنها به‌طور ویژه موردتوجه مسئولان قرار گرفته است تا گردشگران دریایی در تعطیلات نوروز سال پیش رو با خاطری آسوده از مزایا و جذابیت‌های بنادر، سواحل و جزایر این استان بهره‌مند شوند.

دراین‌باره مرتضی سالاری سردری مدیر بنادر و دریانوردی لنگه و غرب هرمزگان در گفت‌وگو با «بندر و دریا» راجع به برنامه‌ریزی و اقدامات انجام شده برای ورود گردشگران دریایی در تعطیلات نوروزی به این منطقه، می‌گوید: ابتدا باید این مورد را مطرح کنم که ما متولی اصلی گردشگری دریایی نیستیم اما در مسیر توسعه این صنعت بی‌تردید کمک‌های لازم برای ایجاد زیرساخت‌ها و فراهم کردن امکانات در راستای رونق هر چه بیشتر این بخش و آنچه موردنیاز باشد را انجام می‌دهیم. ایمن‌سازی اسکله‌ها به طوری که هم‌اکنون در بنادر لنگه و غرب استان هرمزگان سه فروند اسکله گردشگری در سایت‌های دریایی بنادر «لنگه، کنگ و مقام » ساخته‌شده است، نصب رمپ‌هایی بااعتبار ۳۰۰ میلیارد ریال که زمینه تسهیل ورود گردشگران را به این بنادر فراهم می‌کند از جمله این اقدامات است.

به گفته وی، این اسکله‌ها در سایر بنادر چون بندر قشم و بنادر شرق استان نیز انجام شده است و کمک شایانی به توسعه صنعت گردشگری دریایی در این بخش خواهد کرد. به غیر از این موضوع بحث ساماندهی قایقها، هویت بخشی به آنها و همچنین ایمن‌سازی شناورها که از محل وجوه اداره شده در قالب پرداخت تسهیلات به سرمایه‌گذاران برای ساخت شناورهای جدید مدرن به آنها اعطا شده است را داریم.

سالاری با اشاره به ترغیب بخش خصوصی و ورود آنها به این عرصه برای توسعه گردشگری دریایی در بنادر استان، اضافه کرد: ایجاد زیرساخت‌ها زمینه ورود سرمایه‌گذاران و فعالان بخش خصوصی در بنادر استان است به طوری که امسال برای اولین بار در بندر بوموسی به‌عنوان منطقه‌ای بکر که از ظرفیت و پتانسیل‌های گردشگری دریایی بسیار زیادی برخوردار است، همه امکانات لازم ایجاد شده است. آن‌گونه که با ساخت اسکله مناسب در این منطقه، راه‌اندازی ترمینال مسافری مطلوب و همچنین ایجاد یک کریدور به طول ۴۰۰ متر از محله اسکله تا ترمینال زمینه تسهیل ورود گردشگران دریایی را فراهم کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: علاوه بر این در بنادر چارک و آفتاب نیز اقدامات و نظارت‌های لازم برای ساخت ترمینال‌های گردشگری دریایی تلاش‌های درخور توجهی انجام شده است، به طوریکه بهره‌برداران با ساخت ترمینال‌های مسافری شرایط ورود مسافران را به این بنادر فراهم کنند. همچنین برای اولین بار ترمینال‌های مسافری با وسعتی قابل‌توجه در این بنادر ساخته‌شده است.

به گفته سالاری بنادر پیشران حوزه اقتصاد هر کشوری محسوب می‌شود که از مزیت دریا برخوردار هستند و توسعه آن منجر به پیشرفت و توسعه سایر بخش‌ها چون حمل‌ونقل، تجارت، شیلات، بازرگانی و گردشگری دریایی خواهد شد.

وی افزود: در گذشته چنانچه گردشگری می‌خواست به جزیره بوموسی سفر کند، شناور آن‌چنانی وجود نداشت اما اکنون با تجهیز شناورها، قایقها و ایجاد امکانات سرمایشی و گرمایشی در ترمینال‌های مسافری که به مساحت ۵۰۰ مترمربع در این بندر ساخته‌شده امکانات لازم برای گردشگران دریایی فراهم شده است، البته این فاز نخست توسعه بندر بوموسی بوده و از آنجا که چنین بندری از ظرفیت و پتانسیل‌های زیادی برای توسعه هر چه بیشتر برخوردار است بی‌تردید نیاز به پیشرفت بیشتری دارد.

سالاری یادآور شد: هم‌زمان وزارت راه و شهرسازی نیز اقدامات خوبی با ایجاد مسیرهای متعدد برای توسعه هر چه بیشتر بوموسی به کار گرفته است. به‌طور مثال تاکنون فقط شناورهای مسافری از بندرعباس به بوموسی هفته‌ای دو بار تردد داشتند، اما مطالعات و اقداماتی در دستور کار قرار گرفته تا با توسعه مسیرها و ایجاد زیرساخت‌ها، مسافران دریایی بتوانند از مسیرهای متعدد چون بندرلنگه و قشم نیز ضمن بازدید از جزیره قشم به بندر بوموسی نیز سفر کنند.

وی افزود: توجه به توسعه بنادر در همه بخش‌ها همواره با جدیت موردنظر سازمان بنادر و دریانوردی بوده است. هم‌اکنون با ایجاد زیرساخت‌ها مناسب در بندر بوموسی و ساخت رستوران و بومگردی برای اقامت گردشگران با مدیریت بخش خصوصی و نظارت اداره بنادر در این بندر انجام شده است. همچنین زمینه ورود سرمایه‌گذاران برای ساخت هتل و… در این منطقه ایجاد شده چرا که این بندر به‌عنوان جزیره آکواریومی موردتوجه است و مربیان غواصی برای آموزش توریسم و همچنین انجام ورزش‌های آبی هم‌اکنون در آنجا مستقر شده‌اند.

مدیر بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان آمار تخمینی ورود سالانه گردشگران دریایی به استان هرمزگان را تقریبا بیش از سه میلیون گردشگر اعلام کرد و افزود: گرچه شاید این آمار خیلی دقیق نباشد، اما در بنادر غرب استان آمار توریسم دریایی تقریبا ۶۰۰ هزار نفر بوده که از بندر لنگه، آفتاب، چارک، مقام و بوموسی دیدن می‌کنند.

به گفته وی تشویق و جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، بهره‌مندی از شناورهای مجهز و ایمن، ایجاد پایگاه‌ها نجات‌غریق و گشت‌های دریایی، اسکله‌های ویژه برای شناورها گردشگری، ایجاد و تجهیز سالن‌های انتظار از جمله اقدامات و امکاناتی است که برای توسعه بنادر و جذب گردشگران دریایی در این استان انجام شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.